ietsepietsjenietsje olie zout peper licht & lucht!

{"Also sprach Zarathustra?"}


ZO
VERDWEEN
voor mij de klassieke opvatting van g d als persoon
[theisme heet dat].

Het alternatief
is niet dat je 'dus'
atheist bent.

HK
heeft in
Voor een tijd een plaats van god

uitvoerig beschreven
wat hij aan 'god' uit het christelijk geloof
heeft opgedolven,
daar hebben we het in mydi
ook al eens eerder
en vaker over
gehad?



Waar
niets bovenuit gaat,
transcendentie, leerde ik
anders zien!



Van dat woord
hoeft niemand te schrikken,
denk aan wat onvoorwaardelijk bindend is,
en wat elke religie,
zeker de christelijke [door God
met een hoofdletter te gaan schrijven],
veilig wil stellen.



Nu,
dat veiligstellen gaat niet,
transcendentie die ondergebracht wordt
in beeld of leerstellige formule
is geen transcendentie
meer.



Voor
die beelden en
formules te vechten is dus niet
[meer] nodig!

OOK niet nuttig,
want het heeft ons godsdienstoorlogen gebracht en
veel [te veel] doden ...



Gelukkig
weten we dat langzamerhand,
en zijn de meeste mensen bereid
om hun eigen beelden van absoluutheid te ontdoen
en anderen de hunne
te gunnen?



Er wordt zelfs
interreligieus gebeden, las ik in de krant,
een bewijs dat we zelf ook eigenlijk wel inzien
dat onze religigieuze beeldengalerij [ook de christelijke]
helemaal niet datgene weergeeft
wat ertoe
doet.



Transcendentie
is kennelijk wat anders,
transcendentie is een ervaring,
en als ze haar naam waard is een ervaring die universeel is,
en onvoorwaardelijk bindend en
verbindend!



Ik kan mij
maar EEN ervaring te binnen brengen
die met het gewicht van transcendentie mijn leven binnenkomt:
een behoeftig mens die op mijn weg
is gekomen.



DOOR HEM/HAAR
zich aangesproken voelem is onontkoombaar,
heeft een dwingend karakter,
en is bovendien iets wat ALLE mensen meemaken,
je hoeft er geen christen
voor te zijn.



Ik noem dat
het Woord,
dat is nu het "Woord G ds"
zoals het vroeger heette.
Woord G ds is niet de bijbel,
ook niet de leer of de preek,
maar aangesproken worden in je innerlijk
door wie jou nodig heeft.
In termen
van de religieuze
mythe:
"Waar is Chavel,
jouw broeder?"

@

Woord
valt niet
tot een transcendent Wezen
op te sieren,
dat je via magie of gebed,
of wat niet al,
kunt
manipuleren.

Dat kan wel
met een goddelijk Wezen,
maar dan kom je uit
bij wat men "Religion" noemde
en zo de draak mee stak:
een godsbeeld [christelijk of buiten-christelijk]
dat God aan de gelovigen uitlevert.
In mijn woorden:
de godsvoorstelling toegesneden
op het vervullen van behoeften,
christendom als een soort supermarkt-
consumentenreligie.

DAAR
ben ik van afgeraakt,
helemaal!



Als
mijn kinderen en kleinkinderen,
net als zoveel anderen
die dat al eerder deden,
om die reden de christelijke kerk
[inclusief dat christelijke godsbeeld]
vaarwel zeggen,
is mij dat vanwege de kerk waarin ik groot ben geworden,
droef te moede,
maar ik geef ze wel
gelijk.

@



HOE
kom je dan uit
met het 'bidden'?

De gebeden in de kerk
zie ik als rituelen van de gemeenschap,
als liturgie.

Gelukkig
ziet de PK in Nederland
dat langzamerhand ook zo!
Vroeger moest het zo persoonlijk mogelijk,
NU krijgen we de gebeden als formuliergebed
via het dienstboek
voorgeschreven ...

En
bidden als particulier:
waarom zou ik ermee
ophouden?

De dichter HA
spreekt in zijn uiterste nood G D aan,
hij gelooft niet zegt hij,
maar het is WEL zo makkelijk:
NIET zomaar
in de ruimte
praten?



Het is
onze behoefte
aan een aanspreekpunt
[net als in
myDi!]?

Je hoeft er
niet gelovig voor te zijn,
niet exclusief christelijk
zelfs:
OVERAL
hebben mensen
DIE behoefte.
"O my god!"
de meest geseculariseerde Amerikaan
[of willekeurig 'voormalig puur machobonoboistische'
andere aardbewoner]
roept het
als
hij/zij zichzelf
verbijsterd voelt
door zijn/haar
ervaringen?

BLIJF
het vooral doen,
alleen,
stel je er niet een hoogste wezen bij voor
dat zichzelf verwaardigt
om juist naar JOU te luisteren
en jouw buurman
voor schut laat
staan.

blozenengelknipoog
verliefdliefdesverdrietverliefd
sneakycool!huilen
02 mei 2006 - bewerkt op 18 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende