hippe archai & archangeloi op pad door tijd/heelal
*
'de
engelenmachten
van Basilides'
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BASILIDES
was in de dertiger jaren
van de tweede eeuw
als christelijk leraar in Alexandria
actief.
Hij
was een leerling van
Karpokrates.
Van
hemzelf zijn,
het gebruikelijke patroon,
helaas geen geschriften bewaard gebleven;
slechts citaten
bij enkele kerkvaders.
Vooral
Clemens van Alexandria
geeft een paar belangrijke quotaties
uit een werk van leerling,
en natuurlijke zoon,
Isidorus.
De
gegevens
bij Irenaeus van Lyon,
Tertullianus en Hippolytus van Roma
congrueren niet erg met elkaar:
zij hebben het ook maar
'van horen
zeggen'?
ONDANKS
de verschillende informatie
is wel het EEN en Ander
uit de strijdschriften van de kerkvaders Irenaeus,
Tertullianus & Hippolytus te distilleren
dat een soort van 'theosofische' lijn
aangeeft!
Basilides
leerde dat er in het begin
helemaal NIETS was.
Er was ALLEEN een kiem,
verder niets!
In DIE KIEM
lag alles opgesloten
dat OOIT tot aanzijn zou
kunnen komen:
IN
die kiem
was de hele kosmische geschiedenis
in aanleg al
AANWEZIG ...
Het
aanzijn van de dingen
komt, volgens Basilides,
door de Logos,
het Woord dat ze als het ware uitspreekt;
zoals, bijvoorbeeld volgens het "Oude Testament",
"G D" zei
"Er zij Licht"
en er ook
ogenblikkelijk Licht was:
"ALLES" manifesteert zich
door het Woord
of de Gedachte
eraan.
~~~~~~~
UIT
HET NIETS
ontstaat de 'ongeboren'
"Vader/Moeder" {M/V/K},
want hij/zij/het was al in de kiem aanwezig;
in een geschrift dat lange tijd aan Tertullianus werd toegeschreven
staat dat Basilides hen "Abraxas"
{OF: 'abrasax'}
noemde ...
UIT
de "Vader" wordt Nous,
"Bewustzijn" geboren ~
en het Bewustzijn
brengt de Logos
voort ...
De
Logos
{de preexistente 'christos'}
vormt dus het "Bewustzijn
van de Vader";
de Logoskracht in de mens
maakt ons bewust van de Vader/Moeder,
of van "G D",
of van DE ENE,
of van "HET",
hoe je 'het' ook maar
noemen
wilt ...
Uit
die logos
vloeien tal van andere krachten voort,
'overheden' {exousiai}
& 'engelen' ...
DIE
richten de 'eerste hemel' in,
en de krachten die DAARUIT voortkomen
de 'tweede hemel',
die wezenlijk 'gelijk is'
aan de 'eerste hemel',
en vervolgens
ZO VERDER
& DOOR
tot een totaal van 365 {!} 'hemelen'
vol van 'krachten' ...
De 'engelen'
[boodschappers] uit de laatste,
voor ons zichtbare hemel,
zouden alles
in de wereld tot stand hebben
gebracht?
~~~~~~~
DEZE
'schildering'
van kosmische krachtenvelden
wordt over het algemeen
'gnostisch' genoemd,
omdat de 'gnostici' volgens Irenaeus
DIT SOORT SPECULATIES
[vooronderstellingen/hypothesen]
koesterden ...
En de vondst
bij Nag Hammadi
van bij voorbeeld het 'Geheime Boek van YOH' lijkt hem daarin gelijk te geven?
Op DEZE 'systematische gnostiek' komen we misschien later wel weer eens terug ...
Wat we echter hier bij Basilides zien is niet veel anders dan wat we al in het Oude Testament,
maar ook bijvoorbeeld in de deutero-Paulinische brieven vinden:
de schrijver van de Brief aan de Efeziers heeft het over Christos' zetel
'hoog boven alle heerschappijen, machten, krachten en hoogheden,
en boven elke naam die genoemd wordt,
iet alleen in DEZE maar ook in
de toekomstige wereld'
En de schrijver
van de Brief aan de Kolossenzen
wijdt hieraan zelfs een prachtige
hymne:
Hij is het beeld
van de onzichtbare g d,
de eerstgeborene van heel de schepping.
Want in hem is alles geschapen,
in de hemel en op de aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
tronen en hoogheden,
heerschappijen en machten.
Alles is door hem en voor hem geschapen.
Hij bestaat VOOR alles
en alles bestaat
IN hem.
MOOIE
WOORDEN:
nu ze alleen nog maar even
in praktijk
brengen?

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende