~@~
DIE
kinderlijke argeloosheid
van wat voor mij
het begin was,
bestond erin
dat je niet vermoedde
noch bedoelde
'ontmenselijkt'
te worden!
~@~
Niet zozeer
omdat je bang was
het vertrouwen te schenden
dat in je werd gesteld,
maar omdat het gras [althans wat je daarvoor aanzag]
in een goedgevuld buikje terechtkwam,
er kon dus niets gebeuren,
je dacht niet eens aan iets engs
of griezeligs?
De
naieviteit
van de jeugdige vrijheid,
dat zal het wel geweest
zijn ...
Men
wilde wel
'wat anders',
maar natuurlijk niet echt
'uit de band
springen'.
Er
waren
dan wel 1001 soorten
'bloemen in het veld'
en wereldwijde stromingen te over,
maar er waren bijvoorbeeld ongeveer maar
vijfhonderd 'runderrassen',
terwijl er hiervan slechts twintig
verder werden gefokt en ondertussen
hele planten-, dieren- & mensenbevolkingen massaal
en vreselijk wreed en kortzichtig
waren en werden
uitgeroeid ...
De
andere
verdwenen ook langzaam
maar zeker.
Op
dit moment
wordt niet meer dan tien procent
van de bestaande maissoorten geteeld,
vooral DIE soorten
die wel een hoge productie hadden
maar minder
of niet gevoelig waren
voor ziekten?
Ondertussen
vermindert daardoor
de genetische voorraad
van resterende soorten planten, dieren
en mensen!
OOK
voor de mensen
van VOOR 'mijn generatie'
was al wel duidelijk,
dat er iets
aan de 'volmaakte wereld' mankeerde,
maar het verzet ertegen liep
zichzelf dood ...
DAAROM
laten we onszelf en elkaar ook zien
in de spiegel die we ons steeds meer gaan voorhouden,
waar wij, onze ouders en grootouders,
mee [en van] geleefd
hebben?
Om
ons vervolgens
te verbazen!
ALLE
bestaansvoorwaarden
voor de mens,
waren bijna totaal afhankelijk geworden
van een goed functionerend
ecosysteem:
voor gezonde voeding,
schoon water,
een stabiel klimaat enzovoorts,
zijn oceanen, zeeen, rivieren en meren nodig
die kunnen zorgen voor evenwicht in temperatuur en vochtigheid
en voor 'levensruimte' voor vissen en andere
'waterdieren' ...
Er
zijn bossen nodig
die kooldioxide opnemen, zuurstof afgeven
en hout produceren?
En insecten
die de schadelijke stoffen die de mens produceert
decimeren em micro-organismen
die in de bodem
leven!
ZONDER
dit alles zouden de akkers
geen oogsten meer
voortbrengen ...
AL
deze 'gratis prestaties'
van het ecosysteem van de aarde
vertegenwoordigen een waarde van ontelbare miljoenen:
MEER dan het dubbele van het bruto nationaal product {BNP}
van alle landen ter wereld
SAMEN!
Voorzover 'de media'
die gecompliceerde wereld ongeveer een paar eeuwen lang hebben weerspiegeld,
levert dat heel veel interessante documenten op, de auteurs van onderscheiden herkomst
hebben hun best gedaan dat aan hun toehoorders, lezers en kijkers duidelijk te maken
door minutieus de ontzaglijke voorraden aan documentatie uit te vlooien,
bergen bijdragen te doorploegen en de uitkomst
te interpreteren?
Waarom komen we
zoveel exegetische artikelen en uitleggende bijdragen tegen
in de eerste eeuwen van ons
'moderne bestaan'?
Goeie vraag!
Er was verder
niets te doen, vrees ik:
de 'waarheid' stond immers 'vast', afhankelijk van de 'aangehangen bloedgroep',
dus wat zul je dan ...
De
"Berg- of Veldrede":
daarover hebben we het al
tweeduizend
jaar?
Dogma's
en rituelen?
Afgedwongen
en geinstitutionaliseerd!
Het Communistisch Manifest,
'Mein of Sein Kampf', Pausen, Proleten
en Patjepeeers hadden allen hun eigen Heilige Huisjes,
Aanverwante Bankrekeningen, Bezittingen
en eventuele huichelachtige
'boetekleden':
wat vaststond dat
stond vast,
er hoefde
niets meer bij ~
'wij hebben de waarheid
in pacht':
DAT
gold voor de meeste
opportunistische
'kerken & partijen',
voor de 'grondwetten'
en voor de 'wetshandhaving'
met man en
macht!
~!@!~
ZELFS
vandaag de mydidag
hoor je nog steeds bepaalde groeperingen
en individuen dergelijke kletspraat verkopen als
'de enig juiste weg' en het 'ongetwijfeld/onbetwijfelbaar {!?!}
zaligmakend' geloof in 'eigen
gelijk.
~!@!~








