~{([@])}~
"EEN
meervoud
van mydigeloofsverpakkingen
[met of zonder
inhoud]"
{En DAT
zijn er heel wat
gedurende duizenden jaren van heidendom,
christendom, protestantendom en de daarop volgende
slimmig- & dommigheden?}
...
De
verpakking
heeft dus blijkbaar uiterst praktische kanten
[by whatever name you call it:
it clarifies and/or hides the
content{s}?]!
HOE
beleeft
een christen zijn geloof:
komt dat neer op G d {YHWH} vervangen
door Yehosjoea haNatsri haMasjiach
[aka Jezus {DE}
Christus]?
Is
DAT 'het'
wat 'de' christenen hun kindertjes leren,
als ze die 'gelovig' willen
'opvoeden'?
[VOOR
of Tegen {?}
huwelijk/samenwonen/scheiden,
homo/lesbozegeningen/bibijzonderheden,
anoboule/macrobiotismes/veelvraterij,
dope en/of no-dope/soap/koop,
communie/catechisatie,
paedo/celibatair/whatever,
klassiek/modern/post,
rock/country/rap/slapstick,
rooms/reform, evangelisch/sektarisch,
evo/devolutie/novolutie, liberaal/socialistisch/banaal,
communistisch/pacifistisch/opportunistisch,
nofuture/apocalyptici & hardcoredeathmetal/softdrugporn en ga zo
maar eindeloos door
met al die eindeloze reeksen dagelijks aangeboden 'products'
uit de DemoSpaceWinkel van NeoCyberSinkel
waar van alles te koop
is voor & tot ELKE
prijs?]!
Ik vraag maar.
Yehosjoea ZELF
bedoelde het in elk geval
ANDERS.
HIJ
diende zichzelf NIET aan
als substituut voor G d, INTEGENDEEL:
HIJ wilde 'het joodse volk' weer
'terugleiden naar
zijn g d'?
{NET ALS praktisch ALLE 'profeten'!} ...
Dan
moeten WIJ
daar niet met alle geweld 'iets anders' van willen maken,
als we tenminste op dezelfde lijn
willen blijven ...
De
'christelijke religie'
kan toch niet een ANDERE zijn dan die
van Yehosjoea?
En
INDIEN al
- wat DOET de historie zoal niet -
dan toch NIET een die er HAAKS
op staat?
Ik
pleit dus
in feite door AL die mydiverhaaltjes heen
voor een ANDERE dan de geinstitutionaliseerde
kerkelijke 'christologie':
van de weeromstuit OOK NIET
voor een volkomen werwilderde, totaal ongeordende,
maar voor een christologie die TERUGLEIDT
naar een soort van 'vroomheid',
een emotie, een aangeraakt worden
op de manier zoals Yesjoea ZELF
werd aangeraakt:
praktisch dus
[lees:
een vroomheid die het NIET
van dogma's hoeft
te hebben].
Als
beeldvorming
[ofwel geloofsverpakking]
die DAARAAN dienstbaar kan zijn, zie ik op het moment een soort van parapluchristologie,
waaronder een meervoud van "Jezusbeelden" een schuilplaats kan vinden.
WAAROM zo 'eenkennig'?
Wie
het z.g. Nieuwe Testament goed leest,
zal verbaasd en verbijsterd zijn over de VEELHEID van "Jezusbeelden" die DAAR al de ronde doen!
De christelijke dogmatiek heeft zich beijverd om ze ALLEMAAL in EEN hok te krijgen,
maar dat KAN niet: het is daarom ook nog nooit
echt gelukt
...
Wat
bijvoorbeeld
de "Brief aan de Hebreeen"
over Yehosjoea weet te melden
is iets heel ANDERS dan wat we bij de brief van SjaulPaul
aan de Romeinen tegenkomen,
en de Yesjoea van de evangelist "Yohannos"
lijkt iet op de Yesjoe van de brief aan de Colossenzen
enz.
ZELFS
de apostel PAUL
denkt in zijn LATERE brieven
[na jaren in verwachting te zijn geweest!]
Galaten & Romeinen,
alweer ANDERS over "YESJ"
dan in zijn eerste [I & II
Thessalonicenzen]?
De
'oorkonde' ZELF
van het christelijke geloof BIEDT al heel veel ruimte,
WAAROM daar niet een AANMOEDIGING van maken voor de kerken,
om OOK voor VANDAAG de 'mydidag'
de mensen ALLE vrijheid
te geven om op hun eigen wijze met Yehosjoea
op stap te
gaan?
Het
schept verwarring?
Dat zou kunnen,
maar er zijn ERGER
dingen!
WIL
iemand
niettemin
een handzame samenvatting
DAN dient zich een klassiek model van beeldvorming aan,
waarmee je bijna ALLE kanten heen
kunt ...
Ik bedoel de drie
"Jezusbeelden" van profeet, priester en koning,
Yehosjoea 'opgedeeld' naar hoe onze voorouders
zijn rol beleefden!
In vroegere tijden
ging dat onder de naam van de drie ambten, en was het een stukje dogmatiek.
Je moest het onthouden als kenmerk van wat Yesjoea voorstelde.
Maar WAAROM zouden we DAAR een LEER van maken, en niet veeleer een geloofsverpakking
uit vroeger tijden in zien, en DAN kijken of, en zo ja, WAT wij
vandaag de mydidag kunnen beginnen
met wat mensen van gister
in "Y" zagen?
Die
EERSTE functie,
die van profeet,
staat nog het dichtste bij Yehosjoea haNatsri,
voorzover je er historisch nog bij kunt komen?
Het is Yesjoea als leraar of als iemand het [nog moderner]
mooier wil maken: als goeroe, die je een levenswijze voorhoudt!
Je kunt daarvoor nog het beste te rade gaan
bij de 'vier' evangelisten.
Bij
priester & koning
betreden we al een veel grotere marge van verbeelding.
Priester veronderstelt een ritueel dat uit oude tijden stamt,
en waarmee we alleen als rituele verbeelding, als 'mydispel' [geen spel zo ernstig als een ritus?]
wat mee kunt beginnen: met name de rooms-katholieke kerk met haar eucharistisch offer van de MIS
heeft veel op met DIT mysteriespel, maar OOK de protestantse traditie
weet er wel raad mee?
Op Goede Vrijdag
viert de kerk haar Grote Verzoendag,
zou je kunnen zeggen: afgekeken van de joden die al eeuwen en eeuwen VOORDIEN
HUN Grote Verzoendagen EENS per jaar
voor 'het hele volk'
vierden!
ANDERE religies
kennen soortgelijke gebruiken:
ze komen eigenlijk allemaal neer op
afwassing van schuld en
zonde
...
De derde functie,
die van Yehosjoea als koning,
brengt ons bij verbeelding in termen van een soort van toekomstvisioen:
EENMAAL [als de bazuinen klinken], KOMT de Redder der wereld schoon schip maken!
En WIE wil DAAR niet BIJZIJN: bekeert u dus als de bliksem, zegt de kerk in navolging van Yehosjoea!
OOK DIT is beeldvorming want WAT zouden WIJ over de toekomst weten?
NIETS: want DAN is het immers geen toekomst meer ...
Maar HOOP doet Leven: Yesjoea als koning is geboren
uit de hoop die een mens koestert,
HOOP OP EEN BETERE WERELD ~
op 'de grote [lang verwachte]
morgen' ...
DAT is NIET
de wereld waarin
de christelijk g d
alle mensen tot onderdaan van zichzelf
heeft gemaakt en van zijn vazal "Jezus Christus"
["Jezus zal heersen als de zon", is EEN van die dubieuze kerkliederen],
maar een wereld waarin de etnische en religieuze scheidslijnen
de mensen niet meer verdelen en de natuur zich als
een lam neerlegt bij de leeuw, en de hemel op
aarde zal zijn neergedaald: "HET"
Nieuwe Yeroesjalayiem!
Een
'vurrukkulukkur' UTOPIE is
- althans in de christelijke wereld -
nauwelijks denkbaar?
@













~{([@])}~