geloven doe je maar thuis: over de inbreng van g d
@
Je kunt je het gewicht,
en daarmee de 'vanzelfsprekendheid'
van het uitgangspunt
'Onvoorwaardelijke Onverdraagzaamheid en Universele Openbaring'
voor 'gelovigen' niet KRAS genoeg
voorstellen!
DE Gelovige
WEET niet anders en niet beter
of zijn/haar leven is een van "G dswege" {ZIJN G D} geordend leven,
en wie een ANDER leven leidt is 'dus' VERKEERD bezig,
per definitie 'verkeerd', er hoeft immers
niet eens meer over te worden
nagedacht?
EXCLUVISME
op basis van "G dskennis",
die 'anderen' NIET bezitten ...
In de meest bescheiden vorm
komen we 'het' tegen bij het klassieke jodendom:
Israels bijzondere positie
berust op Israels 'uitverkoren' zijn uit alle volken?
De ANDEREN 'missen' de info van Boven zoals Israel die heeft ontvangen,
MISSEN dus wat ALLEEN Israel kent, maar zijn desondanks NIET
'geheel en al' verstoken van de bemoeienissen
van 'de schepper'!
De aparte relatie
die Israel met G d heeft wordt gesymbpliseerd door G ds verbond
met Avram/Avraham, Abraham/Ibrahim,
de relatie met de overige volken [de gojim/'kaffirs'/heidenen]
loopt VIA het verbond van Israels G d
met NOACH!
DAT
is een elegante
oplossing voor de exclusiviteit:
ze geeft aan 'de jood' zijn met de etnische afkomst verbonden voorrechtspositie,
maar schrijft de anderen NIET af:
DAAROM doen joden niet
of heel erg weinig
aan 'zending of missie en bekering' van 'anderen',
ze hoeven dat niet meer;
en gezien de etnische beperking
die aan het jodendom vastzit
heeft DAT ook
GEEN zin.
Het christendom en de islam
kennen DIE oplossing NIET, voor HEN blijft alleen over
dat een IEDER zich dient te voegen
bij de 'enige WARE' geloofsgemeenschap
om de instructies van 'de schepper' te kennen
en op te volgen?
Het standpunt
verklaart de onderlinge rivaliteit tussen beide religies:
je kunt NIET 'allebei'
GELIJK hebben!
Het verklaart
OOK de hardhandigheid
waarmee beide religies de taak aangevat hebben om proselieten te maken:
wie NIET gelooft in wat HUN g d zegt, heeft 'het' altijd mis,
en was in vroegere tijden [mede] DAAROM zijn leven
vaak zelfs niet
zeker ...
Het is niet gezegd
dat deze pretenties te allen tijde zullen voortbestaan,
evenmin dat ze overal even sterk worden beklemtoond,
maar de gangbare leer van, bijvoorbeeld, de christelijke kerk
[met name de rooms-katholieke versie],
neemt er [nog steeds] geen
afstand van?
Men wil
de absoluutheid van het christendom
[een fraaie term uit het begin van de vorige eeuw], niet vasthouden,
maar haar ook niet helemaal
vaarwel zeggen!
En DAAR
zit de wereldbevolking
midden tussenin:
joden kun je tegenkomen
in praktisch alle landen van de wereld,
christenen hebben eeuwenlang geprobeerd
om de wereld te veroveren, goedschiks en/of kwaadschiks,
en vooral de afgelopen laatste jaren schijnt de islam via de oliedollars
eenzelfde soort van doel doel [nog steeds]
na te streven?
En dan
hebben we het nog niet eens
over allerlei lokale fascisten en nationaal-socialisten,
communisten en maoisten, 'the American way of life',
het voormalige USSR-imperium,
China als nieuwe wereldmacht,
'het internationale zakenleven',
onder- & bovenwerelden in het leven geroepen
door maffia-achtige vormen
van 'cosa nostra',
'superrobotarmies' en al die
andere moderne verschijnselen
van kommersjialismes a la 'homomuchomachobonoboismes' en
'het zal me een zorg zijn,
als IK maar krijg wat IK nodig heb':
DAN kan 'de rest'
de pot op.
@
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende