'gek'


~*~

VN
"Finale Reportage"
'we waren allemaal gek'
~ de jaren van de antipsychiatrie ~
"One Flew over the Cuckoo's Nest"
Anti Shock Akties &
"Wie is er van hout?"
Psychiatrische inrichtingen waren gevaarlijk,
riepen de actievoerders,
want schizofrenen werden er gek gemaakt
met medicijnen ...
Flip S. liep voorop
en kijkt nu met verbazing terug:
"Zaten wij
fout?"

~*~

Mijn
kennismaking
met de psychiatrie deed ik op
als gewetensbezwaarde tegen de militaire dienst,
toen ik tewerkgesteld werd
in de toenmalige RPI
in Eindhoven.
In '66, vers van de hbs,
werk ik daar geconfronteerd
met de uitgesproken restanten van de klassieke,
massale inrichtingspsychiatrie.
Op een uitgestrekt terrein,
achter een hoog hek,
lagen negen paviljoens waarin tezamen zeven-a 800
'pasjenten' gehuisvest waren.
Op gezette tijden
liepen treurige groepjes patienten,
vaak moeilijk ter been of met houterige bewegingen,
over het terrein van of naar de arbeidstherapie.
Ze droegen gestichtskleding:
de mannen grove, vaak verstelde,
zelden passende grijze jassen,
en broeken die soms met een stuk touw
in plaats van een riem werden opgehouden.
Aan de vrouwen viel niets vrouwelijks te ontdekken:
onverzorgd dan wel standaard gepermanent haar,
en gehuld in de goedkoopste bloemetjesjurken
en schorten.
Wie niet
aan de arbeidstherapie deelnam,
zat de hele dag te roken in een zaaltje van de afdeling.
Alleen dienstweigeraars zoals ik praatten met hen,
voor zover de tijd dat toeliet.
En veel hadden we niet,
want het boenen van de vloeren
en het in- & uitladen van de etenskarren
die in treintjes over het terrein reden,
waren veeleisende taken.
Het vaste,
in witte jasjes geklede,
personeel zag het als zijn voornaamste opdracht
om de pasjenten op tijd van de ene naar de andere plek te krijgen
en snel, soms hardhandig in te grijpen bij dreigend
geweld ...
Er waren,
meen ik me te herinneren,
twee psychologen * drie of vier psychiaters.
De psychiaters hielden eens in de zoveel weken korte spreekuren
op hun eigen afdelingen.
Veel praten was er niet bij.
Ze richtten zich vooral op de medicatie en de algemene lichamelijke
toestand van de pasjenten.
Een handjevol veelbelovende patienten kreeg individuele psychotherapie
van een teruggetreden psychiater die sterk gebukt ging
onder de ziekte van Parkinson.
In een kortverblijfafdeling deden twee psychologen
iets aan groepstherapie.
De overgrote meerderheid van de patienten,
van wie de meesten de diagnose schizofrenie hadden, was chronisch;
een fors aantal verbleef er al decennia en zou dan ook uiteindelijk
op het inrichtingskerkhofje
worden begraven.
De medicijnen
waarmee de psychose werd onderdrukt,
hadden toen veel meer bijwerkingen dan de middelen die NU
worden voorgeschreven:
bewegingsstoornissen zoals parkinson-achtige
verschijnselen, spiertrekkingen, onwillekeurige bewegingen
in het gezicht, trillen en de houterige bewegingen
die ik al eerder noemde.
In de zomer
moesten patienten
die het antipsychotische middel
Largactil kregen
uit de zon blijven,
anders werd hun gelaatskleur oranje.
Behalve met deze medicijnen werd er niet behandeld,
of het moest af en toe zijn met elektroshocks,
en met de wat vaker toegepaste 'slaapkuur',
die meestal een paar dagen
duurde.
"Arbeidstherapie"
hield de patienten enigszins bezig
in twee apart gelegen gebouwen, waar zij onder leiding
van in stofjassen geklede werkmeesters
een symbolisch loontje verdienden
met het maken van kartonnen
dozen en met het monteren
van spaken in fiets-
wielen ...

En ik
stop voor nu:
het brengt al die herinneringen
weer terug aan 'al die jaren'
op Veldwijk & 's Heerenloo, Buitenveldert
en elders op den aardbol waar je toen [en nu nog steeds]
soortgelijke of nog veel erger toestanden
kon & KAN
aantreffen ...
Het eten is klaar:
aardappels met zuurkool
en rookworst, ui
en bouillon.
Eet allen
smakelijk
[nu het nog kan]
&
houd er
de moed maar
in ~ alles gaat voorbij en
wordt
'anders' ...

engel
Tot straks of later?
liefdesverdrietverliefd
huilennahnahgemeenbah!blozensneakyboosverdrietigcool!erg vrolijkknipoogvrolijk
verliefdliefdesverdriet
~#@#~
engel
05 dec 2005 - bewerkt op 15 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende