gejeremijeer geouwehoer kutsmoesjes lulverhaaltjes


.


IETS
dergelijks
kom je ook tegen
in Yesjayahoe
{6}.



Die profeet
ziet "G D" 'zitten
op zijn troon',
ZO 'heilig',
'verheven',
'hemels',
bisjenat mot hamelech oeziyahoe waereh et adonai yosjev al-kisee ram wenisah wsjoelav mele'im et-haheichal
[In het sterfjaar van koning Oeziyahoe zag ik de Heer {YHWH}, gezeten op een hoogverheven troon.
De zoom van zijn mantel vulde de hele tempel!]

dat hij alleen nog maar kan uitbrengen:
waomar oi-li ki nidmeiti ki isj teme-sjfatayim anochi
:
Ik schreeuwde het uit:
"Wee mij!
Ik moet zwijgen,
want ik ben een mens met onreine lippen,
en ik leef temidden van een volk dat onreine lippen heeft.
En nu heb ik met eigen ogen de koning, de Heer van de hemelse machten gezien!"
Maar als dan de engel
met een gloeiende kool zijn mond heeft aangeraakt,
en de roepstem van de Heer {YHWH} weer klinkt:
"WIE zal ik sturen?
WIE kan namens ons gaan??"
dan zegt Y.:
"Hier ben ik,
stuur mij."

De profeet
heeft de roepstem G ds verstaan,
en zeer beslist gehoorzaamt hij
er aan.

Een dergelijk protest tegen de roeping
[net als bij Yesjayahoe & Mosjeh]
vinden we ook bij de profeet Yirmeyahoe
{1:4-7}.

EN dezelfde aandrang van G ds kant,
die waar daar al zagen,
zien we ook hier weer:
wayehi dvar-yhwh elai lemor:
beterem etsarcha vabeten yedaticha oevterem tetsee merechem hikdasjticha navi lagoyim netaticha!
De Heer richtte zich tot mij:
"Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik jou al uitgekozen, en voordat jij de moederschoot verliet, had ik jou al aan mij gewijd en jou een profeet voor alle volken gemaakt!

Maar Y. werpt tegen:
waomar anah adonai yahweh hineh lo-yadati daber ki-na'ar anochi!
En G d houdt aan:
'Zeg niet:
"Ik ben te jong!"
Maar richt je tot iedereen naar wie ik je zend en zeg alles wat ik je opdraag!
Wees voor niemand bang,
want ik zal jou terzijde staan
en je redden -
spreekt de Heer!'


Uit AL
deze 'oudtestamentische voorbeelden zien we,
dat G d mensen op {dezelfde} en zeer verschillende wijze en onder heel verschillende omstandigheden roept.


En wanneer G d roept,
dan roept "HIJ/ZIJ" met klem en aandrang,
al ontslaat dit ons [de mens] niet van een [nog steeds] moeten antwoorden
op de roep 'g ds'?


Allemaal
hardstikke leuk en interessant,
zul je misschien zeggen, maar wat gaat dat MIJ aan,
en wat hebben WIJ daarmee te maken?
IK heb nog nooit wat gehoord, en indien al, dan ging het over 'mensen die stemmen hoorden in hun hoofd' ofzo, en dat was meestal niet zo'n best teken
want DIE werden [ook] meestal
voor 'gek' versleten?


TOCH
'zit er iets in':
je moet het beter niet letterlijk nemen,
maar zover dit soort mydibijbelverhalen gaan kun je er wel van leren dat 'het stemmetje' van ons geweten met een groter 'macht en kracht' kan worden verstaan dan onze eigen 'laagbijdegrondse' uitvluchten van de mydi-
alledag?


HET
zal me een zorg zijn!
Wat heb ik daarmee van doen en wat kan het mij schelen dat er onrecht en ellende is!
Laat ieder zijn/haar eigen boontjes maar doppen en eigen broeken ophouden!
Ze kunnen de pot op!
Rot op!


"G d"
kan de pot op,
over het algemeen?
En toch is menselijk 'geweten'
belangrijker dan lafheid of fanatieke waanzin?
Zo'n 'stem' van 'de grote onbekende' binnenin ons heeft [al of niet] de overhand over 'de rest'.
En voor hetzelfde dilemma 'alsvanouds' staan we nog steeds
als neomuchomachobonobo,
'alofnietneandertaler', Jood,
Griek, Romein, Arabier
of ander mak schaap
of dolle stier ...

Zinloos geweld?
Economische uitbuiting, kinderarbeid en slavernij?
Loverboys, players, stalkers, balkers & kalkers?
Mietjes, 'moetjes', 'watmotjes'
& 'rotopjes'?

Het taalgebruik
mag dan verschillen al naar gelang de culturele omstandigheden en dergelijke,
maar de KERN van de boodschap is nog steeds dezelfde!
"Want als de mens kennis krijgt van goed en kwaad,
dan gaat hij/zij eraan kapot!
Aan tweestrijd zowel van
binnenuit als
buitenaf!

En wij,
wij zitten er maar
mee
...
blozen
23 aug 2006 - bewerkt op 06 jun 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende