geestelijke [on]volwassenheid, jeugdpuistjes ensow


~*~

Je bent
nog maar net begonnen
met het lezen van de mydipsalmen,
of je komt al problematische passages tegen,
furieuze uitbarstingen die als landmijnen
zijn uitgestrooid te midden van
troostvolle herderspoezie?




Sommigen
komen niet uit
boven het niveau van scheldpartijen
op het mydischoolplein, in de sfeer van
'ik hoop dat je onder een
vrachtwagen komt'!

Ze worden daarom
ook wel mydiwraakpsalmen, of, wat meer ongezouten,
vloekpsalmen genoemd, naar de vervloekingen
die op tegenstanders
neerdalen ...


Voor de meeste lezers
vormen de vloekpsalmen een obstakel!
"Hoe ter wereld
kunnen we deze boosaardige en
vaak gewelddadige psalmen uit een oeroude oorlogscultuur lezen,
laat staan bidden?
Op het eerste gezicht komen ze uiterst patriarchaal, chagrijnig, moralistisch en wraakzuchtig over:
vaak lijken ze precies te weerspiegelen WAT er MIS is met
ONZE wereld ..."


WAAROM
zijn ZULKE uitbarstingen
verstopt in 'heilige geschriften'?
Lezers van psalmen hebben verschillende verklaringen
te berde gebracht!


De vloekpsalmen
geven uitdrukking aan een gepaste en
gerechtvaardigde toorn
over het kwaad ...


Als je aan mensen vraagt
om een 'zondig mens' aan te wijzen,
is niemand daar meer toe
in staat?


"ZONDIG"
komt in een modern woordenboek bijna niet meer voor,
laat staan in ons dagelijks spraakgebruik,
hetzij dan in de betekenis van
'verspilling'!


Is ons 'onvermogen'
om in 'onze samenleving' ZONDE te herkennen en
te identificeren een
hachelijk teken?


Op DIT punt
ben ik enorm geholpen door EEN van mijn beste vrienden,
die jarenlang gewerkt heeft in de buurt van een huisvestingsproject
in de binnenstad:
zij was IEDERE DAG getuige van het kwaad van 'de zonde' dat OVERAL
was doorgedrongen: onderwereldfiguren die elkaar afmaakten of onschuldige voorbijgangers naar het 'hiernamaals' hielpen,
vechtpartijen door 'hooligans', 'tasjesdieven' die ouderen beroofden of
andere jongeren in elkaar sloegen en meer van
dat soort fraais?


Op een avond kwam zij woedend thuis.
Een 'bejaardenhelpster' tiranniseerde de bewoners van een tehuis.
Zij gebruikte een loper om de appartementen van weduwen binnen te dringen en stal hun geld of andere bezittingen.
Als je TOEN aan mijn vriendin gevraagd had om een 'zondig persoon'
aan te wijzen, dan zou je een levendige beschrijving hebben gekregen
van alles wat er fout was aan het
'grote stadsleven'!


De psalmdichters
reageerden nu juist OOK op DAT soort structurele zonde
- corrupte 'ambtsdragers', 'moderne' slavernij en/of 'verslaving',
rovers en onderdrukkers van armen, zwakkeren en kinderen,
racisten & terroristen?
Psalm 109 laat vervloekingen neerdalen
op iemand die 'de ellendige, de arme en de versaagde van hart
ten dode toe vervolgde.
De vloek had hij lief - die kome
over hen!'


Denk bij het lezen
van de vloekpsalmen
vooral aan getuigenissen van de familie van slachtoffers.
De vader van een dochter die is doodgereden
door een chauffeur onder invloed,
die voor de rechter staat en spreekt met trillende stem
over wonden die nooit meer
zullen helen ...


Denk ook maar aan de verklaringen van familieleden
in de procedures tegen [h]erkende misdadigers en wetsovertreders,
waarvoor het 'wettelijk & overtuigend bewijs' ontbreekt?


In zijn overdenkingen over de psalmen
had Dietrich Bonhoeffer er geen moeite mee om begrip op te brengen voor de gevoelens die ten grondslag liggen aan de vloekpsalmen; ZIJ verwoordden exact het leed van de
'gelovige' gemeenschap onder het nazibewind!


De verklaring
die uitgaat van 'gerechtvaardigde toorn'
kan dan wel een licht werpen op de 'motieven'
die ten grondslag liggen aan de vloekpsalmen,
maar daarmee zijn alle problemen
nog lang niet
opgelost ...


Hoewel
mijn vriendin razend was,
liep ze niet door het huis
onder het uitslaan van kreten als:
"Mogen hun kinderen overal ronddolen
en bedelen en opgejaagd worden uit hun puinhopen!" {PS 109:10}, of: "Gelukkig hij die jouw kinderen
grijpt en op de rotsen
verplettert!"
{PS 137:9}.


TOCH
lijken de reeksen 'vervloekingen'
van TOEN en NU eindeloos en eigenlijk helemaal niet zozeer
aan tijd en plaats
gebonden?


"G D",
die ik [ondanks alles] loof,
BLIJF NIET ZWIJGEN,
want vijandig en bedrieglijk is de mond
van hen die mij beschuldigen,
hun tong spreekt niets dan leugens,
ze bestoken mij met woorden van haat, en zonder reden
bestrijden ze mij!


Ik bid voor hen,
maar mijn liefde roept vijandschap op, ze vergelden goed met kwaad,
woorden van haat zijn de dank
voor mijn liefde?


Wijs een gewetenloos man
aan die hem aanklaagt bij de rechter.
Dat hij schuldig wordt bevonden en dat zijn gebed
g d niet bereikt!


Dat zijn dagen geteld zijn,
een ander zijn ambt overneemt,
dat hij zijn kinderen vaderloos, zijn vrouw
als weduwe achterlaat!


Dat zijn kinderen
bedelend rondzwerven,
naar eten zoeken in het puin van hun huizen,
dat schuldseisers beslag leggen op zijn bezit en vreemden roven
wat hij moeizaam
verwierf.


Dat niemand
hem trouw blijft,
niemand zich ontfermd over zijn kinderen,
dat zijn nageslacht voorgoed verdwijnt,
hun naam na hun leven
wordt uitgewist!


Dat de schuld
van hun voorouders de HEER in gedachten blijft,
de zonde van zijn moeder niet wordt uitgewist,
dat hun zonden en schulden de HEER
steeds voor ogen staan
en niemand
op aarde hun naam nog gedenkt.
Want zij bewezen aan niemand trouw,
zij vervolgden de zwakken en de armen,
wanhopigen dreven zij
in de dood!


Dat de vloek
die hij liefhad hen treft,
de zegen die hij een ander misgunde
hem nooit ten deel zal vallen.
Dat de vloek hem als een mantel omhult,
zijn lichaam vult als water,
zijn gebeente doordringt als olie.
Dat de vloek als het kleed is dat hij draagt,
als de gordel die hij dagelijks
omheeft!


En
ZO gaat
dat alsmaar
verder en
door?


Je
denkt
onwillekeurig aan ALLE
grote en kleine boeven
en schurken
uit de hele 'menselijke' geschiedenis
vanaf 'den beginne'
tot en met Adolf Hitler,
Adolf Eichmann,
Joseph Stalin,
Napoleone Buonaparte,
Margaret Thatcher,
Francois Mitterand,
Father and Son Bush,
Saddamn Hoessein,
Kim Young Ill,
de 'nieuwe breedbekkikker'
die de baas speelt in Iran,
Birmese & Indonesische generaals,
diktators & hun wereldwijde louche zakenlui,
onderwereldfiguren & witwaspraktijken,
Oosteuropese communistische potentaten
en Westerse drugsdealers,
straatrovers,
kinderverkrachters,
incestplegers,
machtswellustelingen,
Grote Roergangers
& kruimeldieven,
schijnheiligen,
geitenneukers,
darkroombezoekers,
gewelddadige milieufanaten,
professionele op-lange-tenen-trappers
& allerlei andere verdwaasde zielepoten die maatschappelijk onverantwoord en [a]sociaal totaal verknipt zich voordoen
als 'redders der mensheid'
of
'onschuldige zondebokken',
machochimps
en/of
slijmerige
homobeaunobeau-
aanbidders ...


Kortom:

niet alles is
wat het lijkt EN
niet alles lijkt
wat het
is?

engel
verliefdliefdesverdrietverliefd

12 jan 2006 - bewerkt op 29 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende