ff dimmen opflikkeren uitdoven & weer oplaaien ...



Het is
ook interessant
om te constateren
dat in de oorsprongen van
onze manuscripten en openbaringen
het rationalisme dominerend
was?

Bahrdt
schreef ZIJN 'mydiverhaal over Jezus'
om duidelijk te maken dat de bijzondere dingen
die over hem in het Nieuwe Testament vermeld worden,
ook WERKELIJK hebben plaatsgevonden,
zij het dat alles OP GEHEEL ANDERE WIJZE plaatsvond
dan men vaak denkt!

Zo gaf hij
een verklaring voor de 'wonderen',
maar bovenal gaf hij een LOGISCHE VERKLARING van de dood
en de opstanding van
ZIJN Jezus ...

ZO
maakte HIJ
duidelijk dat het evangelie VOLGENS HEM
de toets van de rationalistische kritiek
kon doorstaan.



Deze
rationalistische tendens
is zeer sterk
gebleken?

TELKENS
wanneer we in EEN
van de manuscripten of openbaringen
lezen dat
"Y" in werkelijkheid NIET
aan zijn kruis is gestorven
en dat de opstanding in feite
een weer tot bewustzijn komen was,
zien we deze rationalistische
inslag!

We
kunnen
echter OOK een verschuiving
signaleren en constateren:
in veel RECENTERE manuscripten
en VOORAL in de nieuwere 'openbaringen'
is "Y"
DERMATE GROOT & KRACHTIG,
kan hij ZULKE BIJZONDERE DINGEN DOEN,
dat een zaak als sterven
en daarna weer opstaan 'gewoon'
tot zijn mogelijkheden
behoort.

Het
rationalistische
LIJKT te verdwijnen:
"Y" is GROOT & KRACHTIG GENOEG
om inderdaad letterlijk
opgestaan
te zijn?



HIERTUSSEN
beweegt zich de symbolische interpretatie:
men spreekt niet uit of "Y"
WEL OF NIET echt is gestorven
& opgestaan,
maar legt vooral de nadruk
op het feit dat dit staat voor een
SPIRITUEEL PROCES,
waarin de mydimens voortdurend moet afsterven
of zaken van zijn leven moet opgeven,
teneinde te komen tot een
HOGERE
FASE!

engel
26 mrt 2006 - bewerkt op 12 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende