~*~
{VERVOLG
op: set's 'mydi'eters'
van 'last night'}
VOORAL
in het Syrische christendom,waar volgens de onderzoekers de wortels liggen van de christelijke ascese,
werd de
enkrateia {LETTERLIJK: 'onthouding'}, als een voorbeeldige manier van leven gezien.
ZO was Tati~anus, leerling van Justinus de Martelaar en schrijver van de eerste evangelie-harmonie
{HET DIATESSARON uit circa 170 na Christos} een groot propagandist
voor deze rigoreuze vorm
van ascese.
IN
DEZE VORM
van ascese was seksualiteit volkomen taboe.
Tati anus noemt het huwelijk derhalve 'hoererij'?
DEZE 'verderfelijke' gemeenschap zou de band van de mens met g d ontbinden!
DAT wilde overigens niet zeggen dat man en vrouw niet samen konden leven ...In de
Handelingen van THOM, geschreven in Syria in de tweede of derde eeuw,
wordt het samenleven van man en vrouw, die AFZIEN van iedere vorm van seksualiteit,
als het HOOGSTE goed
gezien ...
Als
de apostel Thomas
op zijn missiereis in India de machtige en welgestelde Mygdonia ontmoet,
echtgenote van een naast familielid van de koning,
dan spreekt hij haar
als volgt toe:
"STA OP
van de grond en kom tot bezinning.
Want de opschik die je hebt aangedaan helpt je niets,
evenin als de schoonheid van jouw lichaam of je kleding!
OOK de roep die uitgaat van jouw waardigheid en je macht in deze wereld en de vuile gemeenschap met je man zullen je niet helpen wanneer je beroofd bent van de WAARACHTIGE gemeenschap ...
De gemeenschap die leidt tot het krijgen van kinderen gaat voorbij,
omdat ze verachtelijk
is ..."
DAAR
maak je geen vrienden mee?
Het kost dan ook uiteindelijk het leven
van de 'onthoudings~
apostel'!
In het
Syrische christendom
trokken man en vrouw vaak samen op
om het evangelie te
verkondigen?
ALLEEN ZO
kon het christendom ook doordringen
in de voor mannen niet toegankelijke vrouwenverblijven!
Overigens gaat dit gebruik wellicht al terug tot de vroegste apostelen?
Peter & Flip reisden met hun echtgenoten rond; Paul aanvankelijk
OOK, doch DIE zag daar later
van af ...
Dat
laatste
impliceert twee zaken:
Clemens weet niet alleen te vertellen dat apostelen als Petrus & Filippus getrouwd zijn,
maar OOK dat zij kinderen
hebben verwekt.
Van
minstens
EEN broer van Yehosjoea is bekend
dat ook hij getrouwd was en kinderen had,
die EVENEENS
huwden ...
Niet
ALLEEN
het huwelijk,
maar ook de seksualiteit was dus
volledig geaccepteerd door Yesjoea en de vroegste christenen.
Het zou ook, gezien de joodse achtergrond, HEEL VREEMD zijn geweest
als DAT niet ZO
geweest
was?!
Volgens
de 'enkratieten',
de beoefenaars van de enkrateia,
was de seksuele omgang echter een gevolg van de val van de mens in 'het paradijs'?
Door 'maagdelijk' te leven zou de mens aan een engel gelijk kunnen worden ...
en DAT opende weer de weg voor een terugkeer
naar de paradijselijke situatie van VOOR
de 'zondeval'!
"HET" zou
'het' HERSTEL betekenen
van de oorspronkelijk EENHEID van 'de mens'?
Seksueel verkeer daarentegen zou de mens onder het regimen van de dood brengen,
en hem sterfelijk
maken ...
NA
DE ONTDEKKING
van de Dode Zee-rollen bij Qumran in 1947
heeft men ook wel geopperd dat enkreteia een soort van vroegchristelijke erfenis van de Essenen zou zijn; we moeten daarbij wel onder ogen zien dat alleen maar de binnenste kern[en] van de Essenen,
die wellicht 'het klooster' van Qumran [en omstreken] bewoonden,
celibatair leefde[n]?
Van
een 'zusterschap' van de Essenen,
de Egyptische therapeuten, vermeldt PHILO dat ze uit een gelijk aantal mannen en vrouwen bestond, die in een soort van 'dubbelklooster' woonden en leefden:
er waren OOK gehuwde Essenen in vrijwel iedere stad en ieder dorp van enige betekenis,
dus die stelling rammelt
enigszins?
ASCESE
loopt door ALLE geledingen van het vroegste christendom heen!
Clemens van Alexandria geeft daarvan een aardig beeld in het derde boek van zijn Stromateis oftewel Vlechtwerken.
Een
beproefd literair genre
in de tweede en derde eeuw zijn de [apocriefe] Handelingen van de apostelen Paul, Peter, Andreas &
Thomas?
ZIJ
verenigden
de populaire thema's
van de gepredikte maagdelijkheid [de seksuele onthouding] met dat van het martelaarschap van de apostel: ook onder gnostici leefden daarover
verschillende opvattingen?!
Veel
bij Nag Hammadi
gevonden traktaten
ademen een ascetische
sfeer
uit!
Maar,
zoals we in
eerdere mydi"Valentijn"verhaaltjes al zagen,
de Valentinianen hielden niet alleen maar het huwelijk in ere,
maar stonden ook positief tegen over
de seksualiteit ...
OOK
bij de nazaten
van het oorspronkelijke joodse christendom
werd de epithumia, de 'geslachtsdrift',
als een door g d gegeven geschenk,
positief beoordeeld.
Ik
leef al
meer dan 25 jaar
'monogaam' EN
praktisch 'celibatair'
en het bevalt
me
'best'!
Er
is een tijd
voor alles onder de zon,
en tussen maan en sterren:
HOE dat voor een ieder verder 'in elkaar steekt',
dat moet ELK EEN voor ZICH ZELF maar uitmaken ~
er zijn nu eenmaal 'algemene regels' {zoals de "10" geboden}
EN persoonlijke invullingen
van EEN &
Ander.
