elk mydivogeltje zingt erop los in het sfdierenbos


-=-

HAENDELS
MEESTERWERK
wordt besloten met EEN enkele scene,
als bevroren
in de tijd
...



OM
duidelijk te maken
dat 'de gezalfde' van 'eeuwigheid' is,
HAD H. Openbaring/Apocalyps 1
als uitgangspunt
KUNNEN nemen,
waar Yehosjoea verschijnt
met een gelaat
[als dat van Mosjeh
nadat hij afdaalde van
de berg SINAI!],
stralend als de zon
en met ogen als
een vuurvlam?

IN
PLAATS DAARVAN
besluit hij met de gebeurtenissen
uit O/A 4 & 5,
misschien wel
[de beste krant van Nederland?]
de meest bewogen episode
in een boek VOL
LEVENDIGE
symboliek?


DIT
GEDEELTE
voorzegt de VOLTOOIING van
'de geschiedenis' ...

-=-

VIERENTWINTIG
'indrukwekkende oudsten'
zijn samengekomen met vier schepselen die 'het beste'
van 'de schepping' symboliseren:
VOGELS, 'huisdieren', 'wilde dieren'
EN mensen.


DEZE
'schepselen'
& 'de oudsten' knielen eerbiedig neer
voor 'een troon'
waarvan 'bliksemstralen uitgaan',
en 'een regenboog' was
'rondom de
troon' ...


EEN
'engel' vraagt
'wie waardig is' om 'de boekrol' te nemen
en 'de zegels van de geschiedenis'
te openen ...

-=-

M.A.W.,
WIE 'is waardig'
om 'de geschiedenis'
tot 'een goed einde
te brengen'?

NOCH
de schepselen,
noch de vierentwintig oudsten
worden waardig
gekeurd!


"De
schrijver"
was zich ZEER BEWUST
van de 'betekenis van DAT moment':
"EN ik weende zeer
want het deed me veel verdriet
omdat blijkbaar NIEMAND het verdiende
om de boekrol te openen
en hem
in te zien"!

-=-


TUSSEN
die schepselen
die de grootse taak NIET aankonden,
staat er NOG een Schepsel
'voor de schitterende
troon'.


HOEWEL
'zijn verschijning' weinig indruk maakt,
is HIJ de ENIG overgebleven
'redder van mens en
wereld' ...

"Ik zag ...
een lam staan,
het zag eruit alsof het
geslacht was ..."!

EEN LAM!

Een
hulpeloos lam
en nog geslacht
ook!


TOCH
vatten YOH in O/A & Haendel in de Messiah
'de hele wereldgeschiedenis samen'
in DIT ENE mysterieuze
beeld?


"DE
GROTE G D"
die mens werd, die "LAM" werd,
die 'geofferd' werd,
die ONZE striemen heeft verdragen
en ONZE DOOD is gestorven,
DIE alleen is waardig
bevonden!

DAARMEE
neemt H. afscheid,
met het grootse koor "Het Lam is waardig",
vaardig gevolgd door jubelende
"Amens" ...

-=-


De 'amens'
van het Westminster koor
echoden nog door de grote zaal
toen ik om me heen keek
en mezelf de vraag stelde:

hoeveel van deze ontwikkelde Londenaren die nu zo enthousiast applaudisseren, begrijpen de boodschap van de Messiah?

Hoeveel van hen 'geloven de boodschap'?

Ze zullen zich waarschijnlijk wel hebben kunnen vinden in de delen EEN & TWEE, want in dit 'christelijke' land zullen maar weinigen
de feiten van Yehosjoea's geboorte & kruisiging
openlijk 'ontkennen'?


-=-


Deel DRIE echter,
vormt 'de steen des aanstoots'!
WIJ zaten in een moderne gehoorzaal
opgetrokken uit baksteen dn
eikenhout.


Wij leefden
aan het eind van de twintigste eeuw,
in een door en door materialistische cultuur
die lichtjaren verwijderd is
van een wereld van
'geslachte lammeren'
[duiven, schapen, bokken
& geiten e.d.] ...

Maar H.
heeft begrepen
dat historie en beschavingen
alleen maar 'schijn'
zijn!


Gehoorzalen,
cultuur en beschavingen komen op
en gaan ten onder ...

De geschiedenis
heeft ondubbelzinnig bewezen
dat alle 'mensenwerk'
vergankelijk is.

WIJ
moeten het hebben
van iets dat groter is dan
de geschiedenis
en dat BUITEN die geschiedenis
ligt!


Wij
moeten het hebben
van een Lam dat geslacht is
[Aanwezige 'wording' &
wordende "Aanwezigheid"
van 'menswording']
VOOR de grondlegging
der wereld.


Ik
moet bekennen
dat 'geloven in een onzichtbare wereld',
een 'wereld achter deze wereld',
mij NIET gemakkelijk
valt ...


MET
veel 'moderne mensen'
vraag ik me soms af of de materiele wereld rondom ons
de ENIGE realiteit is,
of 'het leven' eindigt met 'de dood',
of 'de geschiedenis'
EINDIGT met
vernietiging of uitputting van
'de zon'?


Maar
DIE avond
twijfelde ik
NIET!


-=-


JETLAG
en vermoeidheid
hadden me in een soort van trance gebracht,
en op DAT moment leek het grootse weefsel van H.'s muziek
VEEL "REaLER" dan de wereld
waarin ik leefde.

Ik had
iets ervaren
van de kosmische werkelijkheid
waarin ALLES zich concentreert op de 'Masjiach'
die kwam 'om ons te redden',
die stierf tijdens DIE 'reddingsoperatie'
en die 'door zijn dood'
de wereld heeft 'gered van de
ONDERGANG'!

Ik
verliet
Barbican Centre
met a.h.w. bij wijze van spreken en schrijven,
voelen, denken en doen,
een 'vernieuwd
geloof':

"HIJ",
en 'wij met hem',
zullen 'in eeuwigheid
regeren'.


-=-


DAN
zullen de vragen
die de 'oudtestamentische mydischrijvers'
hebben gekweld en die Velen van ons vandaag NOG kwellen,
vage herinneringen zijn;
het zijn de vragen
die kinderen
stellen.

engel
22 jan 2006 - bewerkt op 01 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende