eigen teelt dat scheelt: eigen schuld dikke bult


'homo-
mucho-macho-
bonobo-universalis':
"Of er ook een dokter
in de mydizaal
is?"


HET
manco
dat ze allemaal aankleeft,
heeft een even eenvoudige
als onontkoombare achtergrond,
zoals ik hoop te
laten zien.


Een algemeen aanvaarde
[en aanvaardbare] autoriteit voor een publieke moraal ontwerpen,
die het kan opnemen tegen de traditionele autoriteiten, vereist dat je,
als "Verlichtingsfilosoof",
EERST moet vaststellen WAT je als "Het Morele" ziet,
geladen met EIGEN [en NIET aan kerk of staat ontleende]
autoriteit.


DAARNA kun je dan,
met 'het morele' als 'schiftingsinstrument',
de overgeleverde publieke moraal zuiveren van elementen
die er niet [meer] in thuis horen,
omdat ze niet moreel
zijn!


K. schift met behulp van
wat voor HEM 'het morele' is:
de imperatief die categorisch is,
de utilisten doen 'het' met 'wat het grootste goed voor het grootste aantal mensen'
als gevolg heeft enzovoort
'ensow'?


MET het afbakenen
van 'het morele', dat de verlichting onderneemt,
correspondeert een opvatting over de persoon die handelt,
'de morele persoon'.

Welnu,
HOE MEER een filosoof zijn best doet
om persoonsbegrip te construeren waar ALLE mensen
als 'morele wezens' onder passen,
des te MAGERDER, des te SMALLER, des te AFGEKNOTTER
komt die morele persoon
eruit te zien.


Of OMGEKEERD,
hoe SMALLER je de morele persoon construeert,
des te universeler je hem kunt inzetten om een moraal te construeren
die ALLE mensen geldt!


DIE 'wederkerigheid' is onontkoombaar:
de morele persoon zoals 'de filosoof' hem ziet,
bepaalt in zijn gedachtegang wat 'moreel' is, en omgekeerd:
wat hij voor 'moreel' houdt, correspondeert met wat hij onder de persoon
als morele actor verstaat?

LATEN WE MAAR KIJKEN
"WAT ER" UIT DE "myDiBus"
KOMT ...

Bij Kant
is de persoon als morele actor
iemand die zich gaarne laat leiden
door de praktische Rede!

DAAROP is hij toegesneden,
de REST van die persoon - zijn neigingen, zijn ervaringen -
mogen niet [meer] meedoen, worden WEGGESNEDEN,
als het om moraal gaat.


Bij de utilisten is de morele actor
consument en producent van 'pleasure',
en vermijder van 'pain'.
De neigingen worden juist NIET afgeknipt,
zoals bij K., maar constitueren de persoon.
Maar NU komt de verantwoordelijkheid weer niet aan bod,
net zo min als het besef
van verplicht zijn.


En de contracttheorieen?
DAAR is de actor gezien als iemand
die zijn eigen belang als uitgangspunt neemt.
DAT levert een kenmerk van moraal op:
bij moraal zijn ALTIJD de "Anderen" in het spel;
iemand die vanuit eigen belang handelt
mag geen slachtoffers maken.
OOK een inhoudelijke definitie van moraal:
moraal is het bevorderen van het eigen belang,
althans als de betrokkene op een verstandige manier
zijn eigenbelang weet in te schatten?
Maar de morele persoon weet weer niet van 'sympathie',
van gevoelens van
altruisme.

Ondertussen
belde de NS over mijn/hun
voordeel~urenkaart,
waarom ik nog niets had laten horen
over de al of niet gewenste vrije/keuze/reisdagen voor 55 euro,
terwijl de kaart nog tot juli 2007 geldig is
[zie ook afgelopen vrijdag's 'last post']:

ben ik gewoon gek

[en nooit anders geweest]
OF
begint de seniliteit toe te slaan
en ben ik rijp voor deportatie naar
Spanje {Marocco?}, Suriname {Antillen?}, Turkije {Koerdistan}
o.i.d.?


Anyway,
ik vat samen:

de ethische theorieen
die vanaf de Verlichting werden ontworpen,

bedoelen de publieke moraal van een autoriteit te voorzien,
die voor ALLE 'mydi'~mensen
geldige voorschriften biedt ~
in theorie KAN dat,
maar DAN moet je minstens ALLE MENSEN over EEN kam scheren
en DAT doen die theorieen
dan ook.


Neem als
voorbeeld Kant:
voor HEM zijn alle mensen GELIJK,
of ze nu ongelijk zijn of niet, de rest wordt 'afgeknipt'.
EVENZO bij de andere ontwerpers van de hier in mydi besproken
ethische systemen.
LAATSTE achtergrond ervan is de onhistorische opvatting
van de Rede,
als orgaan dat BOVEN 'tijd & plaats'
VERHEVEN is.
Lezen we voor Rede
nog een keer 'de mens' [wij mensen],
DAN stoten we dus
op een onhistorische mensopvatting waarop ALLES teruggaat,
OOK de zelfoverschatting,
bellenblazerij,
luchtfietserij van/voor & door
machochimps & talloze
homobonobo's?



Tot
'de definitie'
van 'mens'
behoort juist
dat wij
tijd- & plaatsgeboden
zijn:
volgens mijn paspoort
dat nog tot juli 2009 geldig,
ben ik geboren op 13 mei 1945,
M, 1,67 m en heb ik de Nederlandse nationaliteit;
m'n girobasispas
is ook nog geldig tot juli '07,
verder is er nog de onmisbare agisklantenpas
[aka v/h ziekenfonds],
de bibliotheekpas wordt elk jaar verlengd
net als de sportvisakte,
de vakantiekaart & de blue travel polis ~
{WAT ben ik verder nog
vergeten?} ...

M'n
inkomen
gaat elke maand
WEER op aan
vaste lasten en goede doelen:
met andere
woorden bij wijze
van spreken en schrijven
als het ware ~
je vader mag rustig
een half jaar voor je geboorte
doodgeschoten worden
door vreemde legerscharen,
Nederlandse soldaten
deden immers OOK HUN plicht in Indonesia,
Papoea Nieuw Guinea, Korea,
Sinai, Levanon, de Balkan [Srebrenica], Iraq, Afghanistan
en vele andere [door ons belastinggeld
bereikbare]
plaatsen?

Ik
MOEST
midden jaren zestig
'dienstplichtig' worden
& 'strafbaar' zijn
compleet met kamp Vledder
[net als vader in '42 in kamp Erika],
huizen van bewaring e.d. wegens het weigeren
van vervangende krijgsdienst.
In Israel $50 boete na opsluiting in Eilat & Be'er Sheva
als 'hashroker' verdachte beatnik/hippie
en een half jaar later
als 'geinterneerde'/krijgs-gevangene in de Zesdaagse Oorlog
wegens Gamal Abdul Nasser's
Grote Wereld Plannen,
vliegtuigkapingen,
aanvallen van allerhande links/rechtse terroristen,
Heilige Tempelpleinen &
wereldbevolkingen die 'het' doen
als wilde konijnen
tussen IJzeren Gordijnen en
de Luxaflex van
"HET" Vrije
Westen
...
[zie ook:
Pompei, Thera/Sarotini,
Zwarte & Dode Zee Cyprus, Yeroesjalayiem,
Ankara, Teheran, Kabul, Kashmir, Delhi, Madras, Kerala, Calcutta,
Petra/Elja/Amman,
Nippon, USSR/Birobeidjan/Moscow/Odessa
e.d. ]
...

Opa Chai
zit samen met Set &
Mordechai 'skyhigh & shy'
in his garden of Eden @ Irminloo:
en in een vloek & een scheet
zit je binnen de kortst mogelijke tijd
weer verzeild tussen de
'drie kleine kleutertjes
die bovenop een hek zaten' &
'opa bakkebaard die een huisje had met 'n keukentje
omringd door een tuintje';
DAAR kweekte hij
z'n eigen teelt [ofschoon Vadertje Staat het hem verbood],
zwierf zo'n zestig jaar rond
samen met allerlei andere hobbits & 'tijdreizigers'
tussen EEN, TWEE & DRIE {richting Staverden}
brandpunten der wereldgeschiedenis
en deed kond van z'n ervaringen, wederwaardigheden
& whatever seemed to serve 'some
purpose' for the time
being ...
[as just another
stranger
in a strange Heinleinland] ~
where
'waiting
is
...'

engel
blozencool!knipoog
sneakybooshuilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
15 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende