*
NA
het begin
wordt 'de satan'
{beschuldiger/leugenaar,
tegenstander/valsaard}
niet meer ten tonele gevoerd,
maar dat is ook niet meer nodig
omdat de vrienden van Job zijn standpunten
op zeer bekwame wijze
naar voren
brengen?
HET is
en blijft
een schitterend staaltje
van dramatische ironie
dat het grootste deel van de hoogdravende,
maar leugenachtige theologie in dit mydiboek
naar voren wordt gebracht door 'vrome, godvruchtige mannen'
die ten slotte omver worden geblazen
door 'g ds vernietigende
uitbarsting'!
DE 'drie
vrienden'
van Job, en in mindere
mate ook Elihoe,
argumenteren als de 'behavioristen':
ZIJ stellen dat je er, op basis van gezond verstand
en rationeel denken,
vanuit mag gaan dat een rechtvaardig G D mensen eerlijk zal
'behandelen' ~
hij beloont degenen die hem gehoorzamen
en straft hen die
zondigen ...
WIE
kan DAAR iets tegenin
brengen?
DEZE
'argumentatie'
leidt tot de volgende logische conclusie:
het uitzonderlijke lijden van Iov MOET wel veroorzaakt zijn
door ernstige, niet beleden
zonde[n]!
ALS Job nu maar
niet langer zo koppig zou zijn
en berouw zou tonen,
DAN zou G D hem ZEKER vergeving schenken
en weer in genade aannemen ...
De vrienden van Job
komen er slecht vanaf
en dat is maar goed ook:
uiteindelijk verwerpt g d hun redeneringen
zonder meer.
TOCH laten ze zich
niet ZOMAAR aan de kant zetten?
Zij argumenteren met overtuiging en hun rustige betoogtrant
vormt een tegenstelling met Jobs
onbeheerste uitbarstingen?
Ik durf te beweren dat,
als we vandaag de mydidag
ALLEEN MAAR Job 3-37 hadden,
wij de drie vrienden als
de ECHTE helden van dit mydiboek
zouden beschouwen:
en ik zeg dat omdat hun argumenten nog steeds
in allerlei christelijke kerken
& andere 'gebedsplaatsen'
worden gehoord!
~*~
Om het
profetische kader
en de TIJDLOOSHEID
van dit mydiboek te begrijpen,
is het raadzaam om de argumenten
van Bildad, Elifaz & Tsofar
te beschouwen in het licht
van de hedendaagse
opvattingen.
STUURT
G D het lijden
als straf voor
de zonde?
Vraag maar
aan een willekeurig christen
die in het ziekenhuis ligt of hij of zij die suggestie
wel eens heeft
gehoord!
ALS
ik kijk naar
religieuze televisieprogramma's,
DAN beluister ik iedere keer weer die door Jobs vrienden
met volle overtuiging gebrachte stelling,
dat GOD voorspoed geeft aan 'goede mensen' EN
dat "HIJ" slechte mensen
laat 'vallen'?
In dat soort programma's
wordt weinig gezegd over Jobs geloof dat standhoudt,
OOK als ALLES tegenzit ...
Evenals Elifaz,
beroepen ook christenen van vandaag de mydidag
zich soms op 'een woord dat heimelijk doordringt', om HUN standpunten
kracht bij te zetten: Elifaz verwijst naar een geheimzinnig visioen
van een 'geest' die de bewijsvoering van HEM, Elifaz,
opnieuw verwoordt en zelfs suggereert
dat Job aan GOD om een 'wonder'
moet vragen ...
{JOB 4:12-17, 5:
8-10} ...
OM KORT te gaan,
want al dit soort mydiverhaaltjes
worden anders veel te lang:
Jobs vrienden ontpoppen zich als dogmatici die,
vertuigd van Eigen Gelijk,
de mysterieuze wegen van G D
verdedigen ~
op basis van HUN correcte dogma's en logische argumenten,
VELLEN ZE EEN OORDEEL
over JOB!
VOOR HEN
was de zaak volkomen duidelijk:
gegeven de keus tussen een man die zegt rechtvaardig te zijn,
en een GOD waarvan men WIST dat HIJ rechtvaardig WAS,
wat kan JOB nog tot zijn verdediging
aanvoeren?
George MacDonald
[NIET die van de 'hamburgers' e.d.] vergelijkt HUN houding
met die van sommige Farizeeen, die liever "GD" vereren volgens
een hele reeks van vast voorgeschreven regels, dan 'als kinderen'
tot g d te gaan: JOB blijft echter bij zijn recht op
een verklaring, zoals IEDER gekwetst kind
dat zou doen?
VROOM als ze zijn,
zijn de vrienden van Job GESCHOKT door zijn uitbarstingen:
HET IDEE dat hij "G D" ondervraagt, ja zelfs aandringt op 'een
audientie' bij "De Alomgevreesde & Gerespecteerde
Almachtige"!
"Eli, Eli,
Lama Sjavaktani?"
WAAROM mijn g d heb jij ons
in de steek gelaten?
DAT weten we
niet ...

~#~
