do the hokey-pokey with me & let it all hang out?!


+

KORTOM:
de drie
genoemde religies
zijn niet alleen maar
erg belangrijk
voor miljoenen gelovigen
persoonlijk,
maar ze hebben ook
de gemeenschap,
de maatschappij van tegenwoordig,
diepgaand & wereldwijd {!}
beinvloed
...



Een
heel eenvoudig
voorbeeld daarvan
is hun jaartelling!
De "Grote Drie"
kennen ELK een eigen startpunt
voor hun jaartelling?
De 'christelijke' jaartelling
begint zogenaamd bij de geboorte van Yehosjoea,
de 'stichter' van het christendom
volgens PAUL en de Evangelisten
[het jaar 0],
de JOODSE jaartelling
begint zogenaamd bij de 'schepping' van de wereld
[volgens TeNaCH],
en de islamitische jaartelling
begint bij een bijzondere gebeurtenis
in het leven van de profeet Mohammed, in 622
na Christus.


Omdat
de christelijke jaartelling
op wereldschaal
het meest wordt gebruikt,
houden we DIE dan ook meestal aan
als de meest gangbare:
het jaar 2006 is dus
in de joodse kalender 5766
en in de islamitische kalender 1427 ...?
Het is dus niet precies bekend wanneer
de joodse religie,
het jodendom of judaisme,
ontstaan is!
Men houdt het
ongeveer op 1500
voor de geboorte van Yehosjoea
aka 'haMasjiach'.


Het
werd
de godsdienst
van een nomadisch volk,
de Hebreeers
[aka Joden & Israelieten],
dat rondtrok
in de woestijnachtige streken
van de vruchtbare halve maan
tussen UR & EGYPTE
dat ook wel bekend stond
als Kana'an & Palestina:
de naam Joden
is afgeleid van Juda
[in het Hebreeuws Yehoedah ['yehoediem'],
EEN van de twaalf zonen van Ya'akov/Israel,
de zoon van Yitschak,
de zoon van Avraham
[oorspronkelijk uit
UR]!


De naam
van de landstreek Judea,
op de westelijke oever van de rivier de Yardeen,
is daar ook van
afgeleid.


Vanwege
deze geografische aanduiding
kun je Joden
met een hoofdletter schrijven,
maar ook wordt in overeenstemming met de schrijfwijze 'christenen' en 'moslims'
een kleine letter gebruikt voor 'joden':
als 'tussenvorm' gebruiken we vaak de hoofdletter,
maar voor het bijvoeglijk naamwoord joods de kleine letter;
het maakt eigenlijk niet zo bar veel uit?
Je kunt mensen op zo eindelijk veel manieren 'onderverdelen'
dat je op den duur door de religieuze
bomen het 'nosbos'
niet meer kan onderscheiden &
helemaal NIETS meer
kunt zien!


De inhoud
van de godsdienst
is opgetekend in het 'heilig boek' TeNaCH':
daarin wordt Mosjeh opgevoerd als
de 'stichter' EN belangrijkste wetgever.
In TeNaCH worden tegelijk ook zowel de geschiedenis
en de lotgevallen van het 'joodse volk'
opgeschreven als de religieuze regels, hun ontstaan
en de gevolgen
daarvan ...


UITZONDERLIJK
voor DIE tijd was dat
deze religie
slechts EEN "G D" erkende,
waar alom een veelgodendom
gebruikelijk was:
deze 'g d' was volgens hen
de schepper van hemel en aarde
en al wat daarop leeft;
"HIJ" had een verbond gesloten
met het joodse volk, vandaar de uitdrukking ook 'het uitverkoren volk',
en DAT volk diende 'hem' te vereren
en de 'door hem' {NAMENS "HEM"} opgestelde regels voor de
'eredienst' EN voor het dagelijkse mydileven
zorgvuldig
in acht te nemen.


De NAAM
van deze 'g d',
"YHWH",
vertaalbaar met 'ik ben die ik ben'
of 'zal zijn die ik zijn zal',
was ZO 'heilig'
dat deze over het algemeen
niet voluit uitgesproken mocht [mag/kan] worden!
Doet men dat TOCH,
DAN zegt men "YaHWeH",
later ook wel verbasterd tot "Jehovah" of Jove/Jupiter;
een andere Hebreeuwse aanduiding is "Adonai"
oftewel 'mijn Heer'
{DE "ENIGE"!} ...
Gelovige joden schrijven
in het Nederlands "G'd" en de meeste mensen
zeggen gewoon de Nederlandse naam God
{WHATEVER
they might mean by
'that'?}!


Maar
over dit soort zaken
hebben we het al wel vaker gehad
in de afgelopen
twee jaar?


HET
opmerkelijke is
en blijft dat je AL dit soort verwoordingen
op zoveel verschillende manieren en wijzen
kunt uitleggen en toepassen,
wat de meeste mensen dan ook graag doen:
voor de EEN is 'het'
het allerbelangrijkste wat er is
in hun korte [of lange] mydileven,
en voor Anderen
heeft 'het' geen enkele waarde
[zeggen
ze]?!


EN
DE vraag
is dus alweer:
HOE
laat je al die figuren
met al die
'eigen' interpretaties
[of het gebrek
daaraan]
TOCH samenleven
zonder dat ze elk ander
permanent de hersens inslaan
uit 'zinloos geweld',
'roofzucht',
'fanatiek extremisme',
'rassenwaan'
of
'just for
fun'?

engel

23 jan 2006 - bewerkt op 02 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende