De magie van TikTok

‘O, wauw, ik word gevolgd door een creepy clown!’

Laten we eerlijk zijn: TikTok ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur. Dat komt voornamelijk omdat het hoofdbedrijf van TikTok Chinees is. En omdat er echt miljarden worden verdiend met dit social media platform. Andere social media bedrijven worstelen. Kijk naar Meta, van Facebook. Of Twitter. En we kunnen we concluderen dat bepaalde lobbyisten goed hun best hebben gedaan bij de overheden in de wereld.

Er is veel negatiefs te vertellen over TikTok. Over hoe gecreëerd is om je door te laten scrollen en hoe verslaving in de hand wordt gehouden. Je kunt negatief zijn over data die in handen is van China (al is dat nooit bewezen) of over spionage. Je kunt het dom vinden, omdat er dansjes worden uitgevoerd.

Maar… eerlijk gezegd begin ik steeds meer de leuke kanten van het platform te zien. Ik ben auteur, en als er iets een opmars heeft gekregen dankzij TikTok, is het wel lezen. Tieners lezen meer dan ooit tevoren en dat komt met name door ‘Booktok’, de lezende community op TikTok.
Ik roep al maanden dat ik actief moet worden op TikTok, want als marketeer weet ik dat ik daar moet zitten waar mijn doelgroep is. Dat vind ik nog best lastig, met m’n gezicht in beeld en daarom stelde ik het telkens uit. Maar de laatste weken ben ik actiever aan het reageren op Nederlandse lezers. Ik deel af en toe iets over een boek dat ik zelf lees, en ben van plan om dat langzaam uit te breiden naar ook meer over mijn eigen boeken praten.

En het is leuk. Het is zo gemakkelijk om een gesprek te hebben met wildvreemden over iets dat je allebei interessant vindt. Want mijn boekenhobby is wel een lastige om in mijn eigen omgeving goed over te kunnen praten. Mijn vrienden lezen niet hetzelfde als ik.

Ik zie steeds meer marketingideeën van andere auteurs, die mij motiveren en inspireren om ook iets leuks te gaan maken. Ik doe allerlei nieuwe ideeën op.

Het algoritme werkt ontzettend goed. Beter dan andere platformen. En wat ik leuk vind, is dat je voor je er erg in hebt opeens in een hoek van TikTok zit, waar je misschien nog nauwelijks iets over wist. Opeens leer je over transgenders, of over dungeons and dragons, of over vrouwenbesnijdenis, of over… vul maar in. Het is makkelijk om één hoek van TikTok in gezogen te worden en in je eigen bubbel te blijven, maar het is tegelijkertijd net zo makkelijk om talloze andere standpunten en perspectieven te zien.

Mijn vriend zit ook op TikTok en dan merk je de kracht van het algoritme pas echt. Hij ziet cosplayers, en mensen die bezig zijn met antieke spullen. En vrouwen met grote borsten, haha. Een tijd geleden vertelde hij enthousiast hoe hij werd gevolgd door een enge clown en hij liet me vervolgens een video zien van een clown die ’s nachts op een bruggetje staat.
Pennywise is er niets bij.
En deze week deelde hij me enthousiast mee dat hij een nieuwe volger heeft. Een kabouter! Hij is er blij mee, want het valt helemaal binnen zijn interessegebied. En dat is zo mooi: deze mensen vinden hem, omdat het algoritme begrepen heeft dat ze hem waarschijnlijk interessant zullen vinden.


Iets anders dat mooi is aan TikTok, is hoe kleine bedrijven aandacht vinden en verkoopcijfers halen die ze nooit zouden kunnen bedenken. Ik volg bijvoorbeeld een Amerikaanse vrouw, die ‘blind date with a book box’ verkoopt. In een box zit een boek, waarvan je van tevoren niet weet, en wat boekgerelateerde goodies. Ze filmt hoe ze de boekenboxen inpakt. En voor de selectie gebruikt ze een dobbelsteen. Ze gooit eerst voor het genre van het boek, dan voor het type receptenkaart dat ze toevoegt, dan voor de kleur van de stickers, etc. Iedere doos is dus compleet verschillend. Bij iedere video die ze post, groeit haar bereik.
En gisteren postte ze een video, waarin ze vertelde dat ze voor 125 boekenpakketten spullen had ingekocht. Ze dacht dat ze daar vijf weken mee vooruit kon. In plaats daarvan was het binnen zes dagen volledig uitverkocht.
Dat is toch geweldig? Dat je een bedrijf hebt, en dat het succesvol wordt omdat mensen oprecht blij worden van wat jij aanbiedt.
En het is niet het enige voorbeeld. Ik heb video’s gezien van mensen die prachtige dobbelstenen maken, of vazen, of portretten schilderen en zelfs als de video nauwelijks is bekeken, tonen mensen oprechte interesse. Ik heb beginnende bands en zangers prachtige liedjes zien maken en viral zien gaan, omdat anderen hun liefde ervoor toonden. Ik heb selfpub auteurs gezien die zonder Tiktok nooit zo veel lezers hadden gevonden.

Erbij opgeteld heeft Tiktok een verdienmodel voor de content creators. Inkomsten worden met hen gedeeld, en je hoeft er slechts duizend volgers voor te hebben om dit te bereiken. En dat terwijl Facebook juist heel erg draait om het binnenharken van advertentiegeld. Wil je als klein bedrijf opvallen? Eerst betalen. Geld verdienen met video’s? Kon eerst wel, maar nu niet mee. Facebook verdient zelf dus wel aan video’s, maar de makers niet meer.

Ik, als kleine ondernemer en auteur, kijk er echt naar uit om mijn eigen community te creëren op het platform. Om in contact te komen met lezers.
15 apr 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Nightdream
Nightdream, vrouw, 39 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende