HOE
je het ook
wilt wenden of keren,
myDiary blijft natuurlijk
een combinatie van dagboekverslagen
uit de menselijke dierentuin:
"Artis Natura Magistra",
{'natura artis magistra'?},
oftewel,
een wisselwerking van echtheid en huichelarij,
geloof en wetenschap,
[a]theisme & [a]
~gnosticisme.
Compleet met
Allerlei Pleidooien voor
aanpassingen & kritische lankmoedigheid:
tolerantie die duurt zolang mondigheid en autonomie niet in gevaar zijn ~
alle beestjes hebben recht op hun eigen geestjes,
elk groepje z'n eigen poepje,
ieder soortje z'n eigen poortje en
allemaal samen tonen we zo het bonte scala van planten,
dieren en 'homomuchomachobonobo'-
mensen ...
Ooit
stond de Rede voor nadenken,
onderzoek, nieuwsgierigheid, kosmopolitisme,
onbevangen aandacht &
kritische analyse.
Maar
die Rede kon wel
zo nu en dan verkracht worden
na ontelbare eeuwen evolutionaire 'struggles for survival' of 'the fittest'
door rationalistische bruutheid & scherpslijperij
als er niet kritisch en sensibel
mee omgesprongen
werd.
Of
telkens weer
blindelings veranderen
in 'n Chaos zonder Zichtbare Zin &
Menselijk Verband.
Sommigen
maken van de rede ongezouten rationalisme
door louter systematisch, objectief, al te consequent en met oogkleppen op
te werk te gaan.
Een vijand
was een vijand en een Wet een Wet:
bevelen moeten gehoorzaamd en opgevolgd worden,
arbeid adelt & maakt vrij en in mei leggen
alle vogeltjes
een ei?
Sommigen bedenken
en bedrijven politiek zonder gevoel en zonder mededogen,
alles zogenaamd ten behoeve van de nieuwe vrijheid en demo[n]cratie:
KUNNEN mensenkinderen
GEDWONGEN worden
tot VRIJHEID?
Heeft
iedereen de plicht tot beledigen,
over- en/of onderdrijven,
huichelarij
OF
'slavernij'?
Rationalisme KAN
tot verschrikkingen leiden wanneer het
UIT de sfeer van wetenschap
[waar het nog functioneel is]
wordt overgeplant naar het politieke,
culturele en sociale
leven.
Rationalisme
in de politiek heeft het systeemdenken voortgebracht
en het systeemdenken heeft gezorgd voor de politieke bouwwerken die bekend staan
als 'ideologieen'
[communisme, fascisme,
nationaal-socialisme, mammonisme e.d. afgoderij],
hecht samenhangende maatschappij- en wereldbeelden waar het ECHTE,
geleefde leven niet meer
aan te pas
kwam.
Het leven
was ondergeschikt aan
het systeem.
Minder
onheilbrengende {?}
uitvloeisels van het rationalisme
werden het a-culturele bureaucratische,
instrumentele en louter
economische
denken.
-
De Romantiek,
de opvolger van de Rede en Verlichting
aan het eind van de vorige eeuwen, was de beweging
die de andere kant van het verstand nieuw leven inblies:
het gevoel, het persoonlijke, het zieleleven en de subjectieve geest namen de plaats in van
bijgeloof en de 'logica', het objectieve en
systematische?
De Romantiek was
een reactie op Duistere Middeleeuwen, Rede en Verlichting,
een welkome correctie op de gebieden waar de Rede veranderd was in bijgelovig grof rationalisme.
Maar net als de Verlichting had [en heeft] OOK de Romantiek zijn donkere kanten,
want allerlei bedenkelijke politieke en culturele stromingen beriepen
zich erop.
Er
ontstonden ondertussen
allerlei romantische cultussen, romantische dweperij werd een begrip
en die artistieke mist was terug te zien in menige
romantische
geest.
In
de loop van die
afgelopen eeuwen
doken denkers en schrijvers op
die het beste van de Verlichting en het beste van de Romantiek
met elkaar wilden verbinden!
Wie Verlichting en Romantiek
met elkaar in verband brengt krijgt verstand met gevoel ~
en gevoel met verstand?
Kennis
van gevoelens en verlangens
gecombineerd met kritisch denken
leidt ertoe dat het persoonlijke en algemene
in een evenwichtige verhouding KUNNEN
komen te staan
...
ZO OOK
met het subjectieve en het objectieve,
het detail EN het geheel!
MET
de Verlichting komt
het kritisch nadenken tot zijn recht,
met de Romantiek krijgt het onvoorziene, ongerepte
en ongevormde weer wat meer
de ruimte?
Romantiek
is een ander woord
voor de plaats in je hoofd waarin 'iets' kan opkomen:
'wat dan ook'.
Romantiek staat voor
wat nog niet in cultuur is gebracht:
ideeen, impulsen, verlangens, suggesties, gevoelens,
intuities & allerhande andere
emoties
...
Verlichting staat dan voor
de beoordeling, doordenking en vormgeving van dit 'ongerepte'.
Maar de Verlichting, het denken, brengt ZELF ook van alles en nog wat voort.
En wanneer het denken TE sytsematisch en onvruchtbaar rationeel wordt, DAN is daar
de Romantiek met haar gevoelige instrumentarium
om de nodige correcties aan
te brengen!
Als er flink wat
romantiek in lichaam en geest zit,
zullen er ook ongetwijfeld weer allerlei
religieuze gevoelens
opduiken!
Ondertussen
zitten we nog wel met z'n allen
in de diverse onder- & bovenafdelingen van de menselijke dierentuin
vol verzamelingen van al het 'aan ons voorafgaande':
en morgen zien we wel weer verder als we er nog
aanwezig zijn en gaan we door met onze
[r]evolutionaire tocht door verleden via
heden op weg naar de 'glorieuze' {?}
toekomst {!}
...
Sleep well,
sweet dreams:
sjaloom/salaam &
sayonara?