coitus interruptus & leven zonder seksuele relatie

'eitasinagro'


OOK
in de vorm
van organisatie
verschilt de katholieke kerk
van de protestantse kerken.
De katholieke kerk is sterk hierarchisch,
met aan het hoofd de paus, de bisschop van Rome.
HIJ wordt bijgestaan door een aantal hoge kerkelijke 'ambtenaren', de curie.
Aan het hoofd van de verschillende afdelingen og cengregaties van de curie staat meestal een kardinaal,
een titel die de paus OOK verleent aan belangrijke bisschoppen.
VEEL landen kennen zo tenminste EEN kardinaal,
in de regel is dat de aartsbisschop,
het hoofd van de andere bisschoppen
{AARTS~ betekent eerste
in rang} ...

ALLE
bisschoppen worden benoemd door de paus.
NA de dood van zijn voorganger wordt, in een 'conclaaf' in de Sixtijnse kapel, DOOR en UIT het college
van kardinalen de nieuwe paus gekozen: als DAT GELUKT is, DAN komt er
uit een schoorsteenpijpje
witte rook!

DE WERELD
is opgedeeld in kerkprovincies - ook Nederland is er EEN van -
met aan het hoofd de aartsbisschop: verder is elke kerkprovincie opgedeeld in bisdommen of diocesen
- Nederland telt er zeven - aan het hoofd waarvan een bisschop staat;
ELK diocees is weer opgedeeld in parochies, aan het hoofd waarvan een pastoor [tegenwoordig pastor,
oftewel 'herder'] staat, eventueel bijgestaan door een kapelaan.

In zaken van geloof,
liturgie en zedenleer zijn ALLEN gehouden aan UITSPRAKEN van Rome.
Voor ALLEN is overigens MAN zijn verplicht en, anders dan in de Grieks-katholieke kerk en in protestantse kerken, dienen ZIJ CELIBATAIR, dus ZONDER seksuele relaties, te leven? Te zamen spreekt men dan van
'de geestelijkheid', of 'de clerus'; terwijl 'gewone gelovigen' dan ook
'leken' heten ...

~*~

PROTESTANTSE kerken
- en er zijn er vele - zijn dus VEEL MINDER hierarchisch dan de room-katholieke kerk!
En OOK kennen zij GEEN internationaal 'oppergezag': WEL zijn de meesten toegetreden tot de in 1948
opgerichte Wereldraad van Kerken, maar deze raad heeft GEEN 'zeggenschap' over hen ...
Nationaal wordt het gezag in de regel uitgeoefend door een synode, een kerkvergadering,
met een voorzitter en een secretaris?

Protestanten
verkiezen het Griekse woord synode boven het
Latijnse concilie.

In landen met een
'staatskerk', zoals Engeland en Zweden,
is de MONARCH [de koning] het formele hoofd, maar ZONDER
feitelijke bevoegdheden ...

Het is DEZE
democratische structuur
die het bestaan van zo veel protestantse kerken mogelijk heeft gemaakt:
op bepaalde theologische gronden is het zodoende mogelijk dat een groep gelovigen
een 'eigen' kerkgenootschap sticht, gewoonlijk uit ONVREDE met ONDERDELEN van de leer van de kerk
waar men lid van WAS ...

Men
spreekt dan
van een 'afscheiding' of,
in ernstiger gevallen, van een
'kerkscheuring' ...

Al in de 'oertijden'
vertrokken stammen uit Afrika, naar men aanneemt, over de gehele wereld & alle continenten:
ZO ontwikkelden zich in de loop van ontelbare eeuwen rassen en volken, talen en tradities en het einde
der tijden [waarin wij leven] laat een tegenovergestelde stroming zien ~ alle oorspronkelijke rassen
en volkeren mengen zich weer met elkaar bijna overal ter wereld, en ZO gaat het ook met taal,
religie, handel en
politiek ...

Wat
'in het duister' begon
als mensaap en aapmens
a la homomachobonobo en zich opsplitste in de stamboom der mensheid,
beweegt zich tegenwoordig weer in de richting van EEN wereld: DE grote vraag is dus HOE
de verschillende groeperingen met elkaar 'overweg kunnen' en leren samenwerken,
OF, hoe ze elkaar in EEN [of meerdere] grote klappen finaal
naar 'de verdoemenis'
helpen?

Laten we ons na
een paar miljoen jaar seksuele relaties
OOK eindelijk eens gaan richten op beter
'geestelijke' relaties!

engel

27 feb 2006 - bewerkt op 09 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende