'mydiemancipatie: kosten, baten & zalige zachte regenbuitjes'
OOK
de onttoverde
wereld is een 'kijk',
een kijk met goede papieren,
steunend op het verstand,
op tellen, meten en wegen,
en alleen al om die reden niet te verachten!
Als je in tellen, meten en wegen niet goed bent,
hoe zullen mensen dan
de rest aan je toevertrouwen?
Maar een kijk
blijft het.
Niet alleen
omdat we ons moeten behelpen,
nu er zoveel opduikt waar we nog vrijwel
niets van begrijpen
ook al weten we 'het' te beheersen.
Ook niet omdat je niet alles kunt weten wat er te weten valt, dat allemaal ook.
Maar vooral omdat je alles wat je wel weet in een verband plaatst,
anders kun je er meestal nog niets mee beginnen?
En dat verband is wat ik door de meeste mydiverhaaltjes heen
'betekenis' heb genoemd, zinvol geheel, dus weer
[alweer!] beeldvorming.
-
Niettemin,
ook de baten van de Verlichting zijn niet gering.
Onttovering van de mythische wereld heeft niet alleen de natuurwetenschappen de ruimte verschaft
om zich te ontdoen van het door de kerk vastgehouden wereldbeeld, maar ook de mensen - althans die in Europa = bevrijd van religieuze dwang en bevoogding.
Ontvoogding [later heette het secularisatie] zie ik dus als positief effect
van de Verlichting.
Het proces werd al ingeluid door het protestantisme dat in de 16de eeuw opkwam,
en grote delen van Europa veroverde. De voogd, lees: de Romeinse curie als hoofd van de gesloten rooms-katholieke kerk, verloor hierdoor een deel van haar macht over de mensen.
-
De vrijheid van godsdienst, het ideaal van de Reformatie, werd door de Verlichtingsfilosofen omgeturnd tot politieke vrijheid, daar hebben we onze moderne democratie aan te danken: daarin ging ze verder dan haar voorgangers. De reformatorische traditie bleef steken bij: als je maar niet rooms hoeft te zijn!
Van de Verlichtingsfilosofen en theologen mocht je ook 'niks' wezen.
Een mens is niet het eigendom van de kerk, van de staat, de partij of van welke maatschappelijke organisatie dan ook ...
De Verlichting opende daarmee de weg voor wat bij Immanuel Kant heet aude sapere: durf zelf na te denken. Van de gevestigde religieuze macht mocht je ook wel denken, en dat mag ook vandaag wel,
als je maar denkt wat je moet denken, in elk geval binnen de krijtstrepen van het kerkelijk dogma blijft.
Want als nadenken je daar buiten brengt, dan deugt jouw denken niet?
-
Ontvoogding als pluspunt,
vergelijk het maar met de moeite
die we in ons land [alweer, nog steeds?] hebben met de islam.
De islam kent [nog] geen [echte] Verlichting, dat is momenteel haar handicap.
Toen we dat opmerkten hadden we aanvankelijk in ons zicht op ethiek tussen hemel en aarde daarbij het buitenland in gedachten.
Ten onrechte dus, zoals dat bijna elke dag weer blijkt in diverse landen EN in Nederland,
we wachten er vandaag ook in ons eigen land op,
met geduld, indachtig hoe lang we zelf er over hebben gedaan
om ons aan een verplichte kijk te ontworstelen
van roomsen en protestanten, en hoe zelfs NU
nog menig 'goedgelovige' in de clinch ligt
met zijn/haar eigen vrijheid
{SGP/Gereformeerde
Bond e.d.} ...
-
De islam is
aan die vrijheid nog niet toe:
ontmythologiseren is daar nog maar al te vaak een 'doodzonde', en de koran interpreteren
zoiets als heiligschennis [en daarom ook nog eens letterlijk en figuurlijk levensgevaarlijk!]?
Zo blijft het erbij dat de vrouw aan de man ondergeschikt wordt geacht [wat vroeger {en soms nog} ook voor allerlei christelijke kerken en sekten een 'gebod van God' was],
dat de geestelijke leiders de wereldlijke macht toekomt [dat dacht de christelijke kerk vroeger ook],
dat de ongelovige geen recht van bestaan heeft, en dat ketters gestraft dienen te worden [zie de Middeleeuwen wat het christendom betreft [tussen Volksverhuizingen en Kruistochten!?],
blijft ook de sjariah die handen afhakt bij diefstal, en vrouwen - niet mannen - de doodstraf oplegt bij overspel en mannen bij homoseksualiteit [lees er 'onze eigen geschiedenis' maar op na] ...
Voorlopig is er dus nog alle reden om, alle moderne multiculti's ten spijt, om onze z.g.
particuliere Westerse codes als algemene maatsctaf voor menselijke cultuur
te blijven hanteren ...
-
MacGrath,
een Engels theoloog,
voorspelde een paar jaar geleden
dat de rooms-katholieke kerk en de islam de religies van de toekomst zullen zijn,
en dat het protestantisme van de aarde zou verdwijnen en opgaan in het secularisme waarvan het ook mede zelf de veroorzaker was geweest. Misschien zou hij wel eens gelijk kunnen krijgen:
want een kerk die de religieuze autoriteit van "G ds plaatsvervanger" loslaat,
overleeft zichzelf niet!
-
Slecht vooruitzicht?
Welnee, de mensen zijn er nog steeds niet voor de kerk
maar de kerk is er voor de mensen: als zij haar taak heeft volbracht en de mensen mondig heeft gemaakt, dan hoeft ze niet meer zo hoog nodig, en kan ze zich veranderen in
een heel andere organisatie.
'myDi
bij~
voorbeeld'
{?!}

