at hei st a the ist atheista eucharistie patatcola



IN
een overwegend
rooms-katholieke omgeving
hield ik een voordracht onder de titel:
"Yehosjoea is God niet".
Toen het vragenstellen was begonnen,
na de pauze,
stond een vriendelijke pater op
[in habijt, geschoeide of ongeschoeide karmeliet,
dat kon ik zo gauw niet zien]
die zijn verwarring niet meer kon verbergen.
"Yesjoea is God niet? Maar dan bent u atheist!"
Verwarring nu aan mijn kant,
ik begreep zijn probleem niet.
Totdat het me,
met behulp van de zaal,
duidelijk werd dat hij God en Yesjoe
als een vorm van uitwisselbare termen opvatte,
als twee verschillende namen voor EEN en dezelfde figuur.
"YESJ is "G D" NIET"
bracht hem in bijna smartelijke verlegenheid,
want hij wilde mij respecteren,
maar kon dus ook tegelijkertijd helemaal niet begrijpen
hoe 'iemand zoals ik' nota bene,
een uitspraak deed
die uit een inwendige tegenspraak
bestond!

~
~

DAT
zat er dus DIEP in:
Yesjoea en God is 'hetzelfde';
of je nu het ene woord gebruikt of het andere,
het maakt eigenlijk geen verschil?
"HET" zit er diep in blijkbaar/schijnbaar, toegegeven,
bij protestanten misschien wat minder diep!
DIE hebben altijd nog wel iets meegekregen over de lastige combinatie
van Yehosjoea haNatsri haMasjiach als waarlijk mens en waarlijk "G D",
maar OOK in de protestantse wereld komt het hard aan:
"Jezus is G d NIET? Wat krijgen we
NOU!"

Bij joden & moslims
is er OOK sprake van grote 'verbazing',
maar dan in precies de omgekeerde richting ...
Wat we krijgen is een voordracht over de christologie [alweer?]
als beeldvorming over Yehosjoea haNatsri haMasjiach,
een beeldvorming die ZOVER is gegaan dat Yesjoea het leven erbij liet,
en tot "G D" werd omgevormd als het ware
bij wijze van spreken en schrijven,
hervertellen en telkens weer
herschrijven ...

"In de volksvroomheid,"
zeggen de geleerden dan, "wij die de kerkleer kennen, weten wel beter?"
Dat laatste neem ik wel aan, maar het maakt het proces van de beeldvorming er niet beter op!
ALS je BETER weet, WAAROM dan ALLES
op z'n beloop laten?

DAT zit mij trouwens toch altijd weer dwars,
de nonchalance waarmee christenen, gewone gelovigen en voorgangers, de christologische traditie
behandelen.

Het gangbare "Jezusbeeld"
zonder enig blikken of blozen inruilen voor de eerste de beste mydimode van de dag,
OF met dezelfde onverschrokkenheid de geijkte formules
van bijna tweeduizend jaar BLIJVEN hanteren
alsof er helemaal NIETS
aan de hand is.

~
~

GEEN van beide wegen wil ik inslaan.
Ik herinner aan een boektitel uit het Duitse taalgebied:
"Denn sie wissen nicht was sie glauben.
Oder warum man redlicher Weise kein Christ mehr sein kann."

Als het ZOVER komt
dat christenen het eigenlijk helemaal niet meer de moeite waard vinden
om te weten WAT ze geloven, OF als ze uit louter gewoonte of bijgelovigheid
op de naam van hun Jezus eindeloos freewheelen
alsof het niks is [of ALLES zou zijn],
DAN moet je je rug rechten?

DAT doen we dus ook in
Jezus: als nalatenschap van het christendom
, er zit PASSIE achter!
OOK al vanwege het verwijt dat theologen en kerkleiders de waarheid achterhouden,
NIET informeren over wat het onderzoek heeft blootgelegd, want - zo heet het dan -
DAT geeft maar ONRUST in
'de kerk'
...

~
~

Ik zal NIET beweren
dat we hier in mydiverhaaltjes over een paar jaar verspreid een algemene strategie voor ons hebben,
maar ben vaak genoeg met ZO'N houding geconfronteerd in diverse landen
om best wel wat wantrouwig te zijn.

~
~

DUS:
opening van zaken, DAT is wat ik betoog.
ALS je kunt laten ZIEN hoe een DOOLHOF in elkaar zit,
DAN kunnen mensen ZELF de weg naar buiten [of naar binnen] vinden, als ze er weer uit zouden willen
[of 'binnenin blijven']. ALS, zei ik. Niemand hoeft [MOET] beschrijven HOE ze ERUITZIET;
HOE ze tot stand is gekomen is EEN ding:
de tuin verlaten is iets heel ANDERS:
NIEMAND is DAARTOE
verplicht.

Kortom:
zoek het zelf maar uit!
Het regent en ik zit nog wat na te sudderen voordat ik naar bed toe ga.
Anyway: sleep well & sweet dreams,
sjaloom/salaam, ojasseminasai
& sayonara?

~
engel
blozencool!knipoog
30 mei 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende