ammetokus amadeus abaca abacus abraxis abracadabra


~*~

EEN
PAAR JAAR
na mijn confrontatie als puber
met het existentialisme,
en nadat 'de geest' was begonnen
om mij te bevrijden van mijn gevoelens
van zinloosheid en wanhoop,
kwam ik tot de schokkende ontdekking
dat precies dezelfde gevoelens nota bene
in het midden van de bijbel
worden beschreven.

HET
MYSTERIEUZE,
vaak verontachtzaamde boek PRED{ik er}
bevat alle begrippen en emoties
die ik was tegengekomen bij de schrijvers van de
existentiele wanhoop.

DE
ANONIEME 'prediker'
komt in DIT mydiboek tevoorschijn als een groot figuur,
de meest wijze,
rijkste en machtigste man
van zijn dagen?

DIE
ALLEREERSTE ZIN
van dit boek geeft dus al zijn visie op het leven:
ijdelheid der ijdelheden ~ lucht
en leegte ...

DAT
sleutelwoord ijdelheid ~ leegte
komt vijfendertig keer voor.
DAARMEE wordt dan ook HET Thema er
van het begin af aan tot het einde
ingehamerd!

HET
wekt dan ook
helemaal geen verbazing dat DIT woord hevel
{adem, damp, ijdelheid, leegte,
betekenisloosheid, onzin ensow} ELDERS
in de mydibijbel ALLEEN
in JOB voorkomt?

Het
woord
ijdelheid
wijst ook op dwaasheid.
De problemen die deze 'prediker'/leraar bezighielden,
waren OOK JOBS problemen en zijn NOG STEEDS
DE problemen van praktisch ALLE
weldenkende
mensen!

De rijken
worden rijker
en de armen armer,
slechte mensen gaat het goed terwijl goede mensen lijden,
tirannen regeren, rampen doen zich voor, ziekten verspreiden zich,
iedereen sterft en keert weer
tot stof ...

HET
LEVEN IS
ONEERLIJK!

Niets
heeft zin;
en het lijkt wel of de HELE wereld
uit haar voegen
is geraakt.

~*~


GOOI
ALLE WIJSHEDEN OVERBOORD,
concludeert de predikende leraar: eet, drink en grijp je vast
aan ieder vluchtig moment
van geluk!

Waarvoor leef je anders?

Je werkt hard
[of niet] en iemand anders
plukt de vruchten ...

Je
spant je in
om het goede te doen
en slechte mensen walsen
over je
heen.

Je
leeft
zuinig en
verwende erfgenamen
gaan met jouw geld
strijken.

Je
wilt
plezier maken
maar het loopt
slecht
af ...

Bovendien
is het einde voor allen - rijk of arm, goed of slecht - gelijk:
wij moeten ALLEN [vroeger of later]
sterven!

DE DOOD,
het spook dat altijd op de loer ligt,
weerspreekt iedere gedachte dat we geboren worden
om gelukkig te zijn?

DIT BESTAAN
kan maar met EEN woord worden gekarakteriseerd:
zinloosheid!

Dat je dit woord bij Camus e.d.
aantreft, is nog tot daar aan toe,
maar in de bijbel ...?

~*~


Ik vraag me af
of de 'moderne existentialisten'
ook de fijne ironie kunnen waarderen van PRED 1:9-10,
waar staat:

"Er is niets nieuws onder de zon", niets 'waarvan men zegt:
ZIEHIER, DAT is nieuw!'

'mah-sjehayah hoe sjeyieheyeh oemah-sjena'asah hoe sjeyeeaseh
we'ein kal-chadasj tachat hasjemesj'

Wat er was,
zal er altijd weer zijn, wat er is gedaan,
zal altijd weer worden gedaan!

ER IS NIETS NIEUWS ONDER DE ZON!


Wanneer men van iets zegt: "KIJK, iets nieuws,"
dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest.

'yeesj davar sjeyomar re'eeh-zeh chadasj
hoe kvar hayah leolamiem asjer hayah mielefaneenoe'

WAT LEEK
op een onbeschaamde beeldenstorm in de jaren zestig,
was alleen maar een vervulling
van de profetieen van een pessimistische predikende leraar
uit de oudheid!

DIE
had al drieduizend jaar geleden
het gehele scala aan menselijke ervaringen voorzien, en hij had zijn bevindingen verrassend genoeg
opgenomen in
de bijbel?

In
de periode
dat ik zo ongeveer
tot DIT inzicht was gekomen,
werd de ironie van prediker nog eens onderstreept
doordat een popgroep,
The Byrds {'64/'65 David Crosby
Mr. Tambourineman Easy Rider e.d.},
met veel succes een single uitbracht met een titel
ontleend aan
PRED 3: "There is a time for everything ..."
Voor alles wat gebeurt is er een uur ...
'lakol zeman we'eet lechal-chefets tachat hasjamayiem'
een tijd voor alles wat er is onder de hemel!
and a season for everything
under heaven!

PRED
was zijn tijd echt vooruit,
en ik begon met een onderzoek om dit eeuwenoude geschrift
'te begrijpen'.

EN
voordat je het weet
zijn er weer veertig jaar
voorbijgevlogen,

twintig landen ofzo de revue gepasseerd,
muren gebouwd & opgetrokken,
oorlogen beeindigd en gestart en herinner ik me
onderhand
mijn eigen jonge jaren beter
dan wat er
gisteren gebeurde.

engel
13 jan 2006 - bewerkt op 29 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende