alleen voor liefhebbers [12+ & 120-] marathonmythe


~{@}~

'WAAROM
mijn 'mydi'
& hoezo
[nog steeds]
de bijbel?'

Waarschijnlijk
de onweerstaanbare neiging
tot bespiegeling en herspiegeling
tot in het oneindige!

Mensen
drukken zichzelf
nu eenmaal uit in woorden en verhalen
omdat we het niet kunnen
laten ...

Als ik
m'n eerste 'werkjes'
van de kleuterschool van vlak na de oorlog
naast de tekeningetjes en mydi-verhaaltjes leg van later jaren
en andere plaatsen en omstandigheden dan is er
ondanks alle grote verschillen toch
een soort van rode levenslijn
die alles met elkaar wil
verbinden:
het menselijk brein
kan niet meer zonder al die spiegels
van gevoel, verstand en
daadkracht ~
we willen 'er' een touw
aan vast kunnen knopen
en verzinnen daarom dan ook
de gekste ezelsbruggetjes en kunstgrepen
om maar verder te kunnen gaan
met het jongleren door middel van woorden,
zinnen, beelden [zinnebeelden],
via proza en poezie,
gehakkel en getakkel met
vallen en opstaan
om ZIN te ervaren in
wat we waren,
ZIJN en
'worden' ...

-

Als
ALLES
toch mythisch is,
waarom dan nog
de bijbel?

Vraag
uit een geprangd gemoed,
zij het dat ze alleen dan een angstige vraag is,
als een mens zijn geloof tot op de mydidag van vandaag
heeft gebouwd op een bijbelbeschouwing [dipsaus, dogma,
ideologie, politiek
e.d.]!

"WAAROM
die 'mydibijbel'?"
is dan ook een vraag vanuit een bepaalde context,
die we nog het makkelijkst op het spoor komen
als we de boeken en boekjes erover opendoen en raadplegen
die in de tweede helft van de vorige eeuw
met dat thema OOK
bezig waren.

Missie
en zending floreerden nog,
maar ze joegen tegelijkertijd vragen op.
De islam heeft de koran, de hindoes hebben hun veda's,
en zo kun je wel verder doorgaan:
nogal wat gerespecteerde religies
hebben een 'heilig
boek'!

Waarom dan
net de bijbel als "G ds Woord"
aan de man proberen te brengen?
De kerken moesten daarop wel een antwoord vinden,
want ontdaan van alle fraaie franje en wapperende wimpels
betekende die vraag niets anders dan:
waarom zou de bijbel
[en mitsdien de christelijke religie]
DE religieuze waarheid verkondigen
en de koran
of de upanishads
[of ons 'ego'/karakter/persoonlijkheid of
anderssoortige hersenspoelingen &
brainwashes e.d.]
NIET?

-

DIE
vraag kreeg
[en krijgt vaak nog steeds]
de bijbelbeschouwing als antwoord,
die we in diverse mydiverhaaltjes al vaker
hebben bekritiseerd:
omdat hij
HET "Woord van G D"
IS!

WIE
zeggen dat?
Dat zeggen de christenen zelf!
Zoals de moslim het van de koran zegt en de communist van zijn manifest
of het individu van zijn 'zelfbeoordeling en/
of -veroordeling'
...

Patstelling dus:
op basis van het axioma
dat je bijbel [& koran
or 'whatever']
als geautoriseerde info van "Boven" moet lezen
in plaats van als religieuze
mythe!

Is
het misverstand
eenmaal opgeruimd,
dan OOK de strijd WIE er nu
het "GROOTSTE" Gelijk
van de wereld
heeft?

-

Waarom dan
'de bijbel' & 'mydi'?
is daarmee niet van de tafel!
Maar dan moet je de vraag anders stellen:
waarom speelt de bijbel [of het een of andere 'heilige' wets- en/of dagboek]
bij zoveel mensen [in en buiten de christelijke kerken e.d.]
nog ZO'N grote rol?

Je krijgt DAN
een heel ander antwoord,
een antwoord dat NIET meer de geur van een dwangmatige geloofsverplichting
om zich heen heeft hangen, maar een empirische
waarneming beschrijft
...

-

HET
grote verschil
tussen bijbel en koran,
tussen bijbel en veda's,
tussen MIJN myDi & JOUW myDi enzovoort,
is dat de bijbel onze mythe is [en MIJN levensloop 'de mijne']:
WIJ [jij en ik] zijn erbij groot geworden, opgevoed, ingetuind & opgetut,
door 'overwoekerd' of
'gesterkt'
...

DE
"G D
van GEN"
mag dan wel
een vrucht van religieuze verbeelding zijn,
die verbeelding heeft WEL eeuwen en eeuwen Europa [en de rest van de wereld?]
geregeerd, onze cultu{u}r[en] gevormd, EN ons als 'persoon'!
En DAT ALLES tot op de mydidag
van vandaag
...

In
grote trekken dan,
als
Way of Life
,
als kijk op de
'werkelijkheid'?

Zodat er
- daar staan we dus vandaag -
voor de christelijke religie nog WEL de therapeutische rol overblijft
[net als mydi dat kan doen] om mensen te helpen om in het reine te komen met hun bestaan.
De wereld reguleren, haar orde in stand houden,
zoals de mythen dat altijd deden,
DAT is er NU
niet meer
bij!

~{@}~
18 mei 2006 - bewerkt op 20 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende