Afghanistan Birma Ceylon Darfur Ethiopia Indonesia


~*~

Ongeveer
"ZESTIG
jaar geleden":
"OOK een chaotische
tijd"!



Het
bataljon
werd aangevuld met 'troepen van elders',
pioniers meestal?
Nieuwe gezichten en namen ...
Jongens uit het pas bevrijde noorden,
kersvers in het wapenpak.
Jongens die de onderdrukking door de Duitsers tot het laatste moment
hadden meegemaakt, en die nog niet de kans hadden gekregen
om te wennen aan
de vrijheid!


De Brabanders
voelden zich reeds oude rotten.
Een aantal van hen was al tien maanden in dienst.
Zij speelden de vuurvreters, de door de wol geverfden.
Zij zouden die broekjes wel eens even
de weg wijzen in het militaire
levenspatroon?

Met
neerbuigende welwillendheid
werden ze opgenomen in hun midden,
de Utrechtenaren, de Tukkers, de Friezen, de Amsterdammers.
Zij kregen het kankeren tegen alles wat
met de dienst te maken had
met de paplepel
ingegoten.

Bij
velen van hen
was dat niet meer nodig.
Mokummers zijn van nature al niet zo erg op hun mondje gevallen?
En Tukkers en Friezen laten zich ook niet zo gemakkelijk
van de wijs
brengen!

Ze
lieten zich de opgeklopte
bravoure van de zuiderlingen
niet altijd welgevallen: DAT ontlaadde zich dan in meningsverschillen
die NA diensttijd dan in een kroeg
in de stad ontlaadde
in een fikse
knokpartij.

OOK DAT
werkte bevrijdend, dat luchtte op en het versterkte
de onderlinge band ...


Want van EEN ding
waren ze allemaal doordrongen,
de ervaren EN de nieuwe soldaten:
de tijd die VOOR hen lag
was gehuld in een ondoordringbaar waas
van onzekerheid?

Het ENIGE ZEKERE was
dat ze naar "ONS INDIE" zouden gaan om ook DAAR
de orde te herstellen!

Het werd hen
in ronkende bewoordingen duidelijk gemaakt.
Nederlands-Oost-Indie, die prachtige gordel van smaragd,
was door de Japanse bezetting
op drift geraakt!

Er waren
enkele subversieve elementen
uit het anders zo volgzame Javaanse volk boven komen drijven,
revolutionaire warhoofden die het land vrij wensten te maken
van wat zij de eeuwenlange Nederlandse overheersing
noemden?

Toen de Japanners
merkten dat het mis ging,
haakten ze gretig in op dat vrijheidsverlangen.
Zij wakkerden het vuur aan, voorzagen de revolutionairen van wapens,
trainden de jonge, fanatieke gevechtsgroepen en steunden Soekarno
bij zijn strijd om onafhankelijkheid.

De Japanse opperbevelhebber
van Zuid-oost-Azie stelde met Soekarno zelfs de datum vast waarop de onafhankelijkheid
een feit zou zijn ...

DIE datum
was inmiddels verstreken,
de onafhankelijkheidverklaring had plaatsgevonden en NU werd het tijd
dat de Nederlanders de Engelsen en de Australiers gingen vervangen
om HUN EIGEN INDIE tot de orde te roepen
en te behouden.

WAT er allemaal in Indie gaande was wisten de jongens niet precies.
Het was een zooitje, DAAR waren ze het over eens.

Het moest niet nodig zijn
dat Britse troepen voor Nederland de kastanjes uit het vuur haalden op Java en Sumatra.
DAT zouden ze zelf wel oplossen?!

De Tommy's waren bedankt, maar zij, Neerlands dapperen,
zouden het karwei verder zelf wel afmaken ...

ZIJ zouden die oproerkraaiers, met Soekarno voorop,
wel eens eventjes terugjagen naar hun kampongs.

Een job die niet moeilijk kon zijn?

Het waren over het algemeen
de heethoofden die ZO praatten,
de telerugestelden, die hun werk en familie in de steek hadden gelaten en lijdzaam hadden moeten zien dat het eigenlijk de geallieerden waren die de oorlog met Hitler-Duitsland
uitvochten.

Wat ZIJ te doen hadden gekregen
was daar maar een zwak aftreksel van.
Bewakingsdiensten bij krijgsgevangenkampen, patrouilles lopen, en de orde handhaven in de bezette gebieden.

Ze hadden het zich wel iets anders voorgesteld?

MAAR NU
kwam dan Indie en konden ze eindelijk laten zien wat ze waard waren: ze zouden er keihard tegenaan gaan, DAT was zeker!
Een paar maanden flink de bezem erdoor heen en
klaar was Kees ...

Maar er waren
OOK vrijwilligers
die er anders over dachten.
Die het nu wel genoeg vonden en weer naar huis wilden, naar hun werk in de fabriek of op het land, naar hun famillie, hun gezin,
hun meisje.

Die geen enkele band voelden met de Oost,
en die zich afvroegen wat ze daar te zoeken hadden: ze kenden Indie niet en voelden ook geen enkele behoefte
om het te leren kennen.

HUN wereld
had immers nooit verder gereikt dan het dorp
waar ze vandaan kwamen?

DE ANGST
voor het onbekende speelde OOK een rol!
De Duitsers waren rotzakken, maar het waren soldaten, tastbare vijanden.
Mannen van het Europese continent, TOCH verwant door een eeuwenoude geschiedenis, ONDANKS alle beestachtigheid
die ze hadden uitgehaald?

DAARTEGEN vechten werkte als een bevrijding, LETTERLIJK!

Maar in Indie
zou dat anders zijn, de jongens voelden dat aan.
Het was het mysterieuze van dat verre koloniale land,
de weidse ondoordringbaarheid,
het gesloten karakter van de inlanders,
het geslepen fanatisme en de wreedheid van de Japanners,
waarover de meest gruwelijke verhalen
werden verteld ...

Het was het ongrijpbare,
de angst voor het onbekende,
waar een aantal vrijwilligers geen raad mee wist!

Het waren geen helden:
in de jaren van verzet hadden zij geleerd dat oorlog een gruwelijk,
mensonwaardig bedrijf was.
Ze hadden het aan den lijve ondervonden.
En dat ze na de bevrijding TOCH als vrijwilliger in dienst waren gegaan,
kwam eigenlijk alleen maar omdat zij meenden dat hun taak pas AF was
als de Duitsers definitief waren verslagen.
Aan Indie hadden ze niet eens
gedacht ...

Maar nu zij
DAARHEEN gestuurd dreigden te worden,
groeide er weerstand in hen: de benoeming tot korporaal of iets dergelijks
die ze hen onlangs hadden aangesmeerd,
veranderde daar niets aan.

De oorlog DAARGINDS
was iets HEEL ANDERS!
Het werd dan ook geen oorlog genoemd: het heette dat de orde hersteld moest worden, dat de bevolking daar bevrijd moest worden van de Japanse overheersing en de tirannie van de revolutionaire
heethoofden.

Om
plaats te maken voor
WAT?

Voor de
koloniale overheersing door Nederland,
zoals die al eeuwen
bestond?

Indie
hoorde bij Nederland,
maar met welk
RECHT?

Zij herinnerden zich
de discussies op het lyceum,
waarin gesproken werd over de kolonialisering van de 'overzeesche gebiedsdelen', de welvaart, de cultivering die zonder de inspanningen van het kleine Nederland NOOIT tot stand
zou zijn gekomen?

TOEN al
had DAT wat
VREEMD geklonken in hun oren.
Zij proefden er iets ongerijmds in: met welk recht mocht een land
een ANDER land zijn WIL opleggen,
het in bezit nemen
voor het eigen
profijt?

Hadden
de Duitsers,
Fransen, Spanjolen, Russen en Britten
niet hetzelfde gedaan in HUN brute
expansiedrift?

We
kunnen
"De Lijst"
ellenlang maken
en de 'argumenten'
herhalen of bestrijden om
'her en der' in te grijpen,
te boycotten,
te trainen en te stimuleren,
te investeren en dood te laten bloeden
via handelsembargo's,
subsidies,
grondstoffenprijzen,
corruptie,
internationale interventiemachten,
Afrika, Asia, Amerika, Europa &
Arabia ...

Maar
NU
even
iets
anders?

"VERANDERING
van geestelijke/lichamelijke spijs
doet ...?"

Wees
gegroet myDi'er
vol van genade, de HEER 'yhwh'
zij met "U"
EN met
'uw geest'!

engel
10 jan 2006 - bewerkt op 28 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende