888 Terwijl JR bestormd werd met verzoeken om ~~~~
INTERVIEWS,
is het toch wel vermeldenswaard
dat niet één medewerker van de kerkelijke pers,
landelijk noch plaatselijk, hem om een onderhoud gevraagd had?
Niemand van hen was er naar hem toegekomen om heel gewoon te zeggen:
"Vertel ons nu eens wat u werkelijk bedóelt, zodat we er zeker van zijn dat we wéten waaróver 't gaat -
of we het er nu mee eens zijn of niet!" Er was buitengewoon weinig gebleken van díe allereerste beginselen van welwillendheid
bij de uitleg van wat er toen geschreven werd (zoals je die toch i/d 'christelijke journalistiek' verwachten mòcht?)!
Een welwillendheid die ervan uitgaat dat iemand 't beste gelooft totdat het tégendeel bewézen kàn worden!
Juist zij die 't luidruchtigst geklaagd hebben over de 'onverantwoordelijkheid' òm níeuwe èn gecompliceerde gedachten
op 't onvoorbereide grote publiek lòs te laten, hèbben zich zelf 't minst verantwoordelijk betoond ìn hùn zware taak van constructieve uitleg. Ja, één kerkblad moest zelfs door de neutrale pers gefeliciteerd worden met de (terechte!) aankondiging dat het geen brieven zou afdrukken van mensen die 't boek niet gelézen hadden!
Maar genoeg hierover?
Over 't algemeen zíjn tempels,
synagogen, kerken, moskeeën & regeringen in 't algemeen nog steeds
vaak helemaal niet zo happig op kritiek, schuiven uitleg op de traditionele lange baan en/of raken zo verknocht aan tradities,
dàt er helemaal geen land meer mee te bezeilen is! De vorm mag verschillen, 't gaat om de inhoud: de kern van menselijk geloof en bijgeloof is van alle tijden & plaatsen, waar 't om draait is vertalen, interpreteren, aanvullen, critiseren & corrigeren, en dàt
kan meestal toch 't beste door kritische discussie, open & eerlijk,
diepgaand & vèrrijkend?!
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende