888/146Q Gemeenschapsregels, ontdekt in grot 1 bij
QUMRAN,
BEVATTEN RITUELEN
& VOORSCHRIFTEN DIE 'T LEVEN
I/D WOESTIJNGEMEENSCHAPPEN BEPAALDEN:
die teksten regelen 't gezàg binnen de gemeenschap;
leggen er de instructies voor & via de Mééster v/d Geméénschap
& z'n volgzame ondergeschikten vast!
Ook werden de principes voor 't 'juiste gedrag'
& de straffen voor overtredingen van die principes in de Ròl vermeld,
bv. "WIE HIER OPZETTELIJK GELÓGEN HEEFT, ZAL 7 MAANDEN BOETE DOEN!"
Déze tekst begint met 'n verklaring van de basis waaròp de VÉLEN i/d Geméénschap gevormd zijn
& zich verder onderscheiden! Alle leden DÍENEN 'n 'Verbònd met Gòd [aan te gaan] òm àl Zíjn Geboden te gehoorzamen',
& wie zich daaraan houdt ZÀL ook 'gereinigd worden van al zijn zonden'!? Trouw aan de wet was van het allergrootst belang voor sommigen: onder de verschillende termen waarmee de leden van de gemeenschap bv. aangeduid werden vinden we o.a. 'hoeders & ijveraars v/d wet' en tot de beschreven rituelen behoren reiniging en loutering door de dópe - niet één keer,
maar kennelijk íedere Dàg!
Er werd ook al veel gesproken
over de dagelijkse 'gebeden', bij zonsopgang & zonsondergang,
onder het reciteren van bepaalde passages uit vele wetten ... En dan is er
de ritueel gezuiverde 'maaltijd v/d gemeenschap' - 'n maal dat, zoals ook andere rollen bevestigen,
sterk doet denken aan 't zg. Laatste Avondmaal op donderdagavond & later ook v/d eerste 'christen'-gemeentes.
Gemeenschapsregels hebben 't ook over hun Gemeenschapsraad, gevormd door twaalf mannen plus nog mogelijk drie 'priesters'; al eerder en vaker wezen we op deze interessante echo's v/d 'hoeksteensymboliek' met betrekking tot deze Gemeenschapsraad? Maar de Ròl verklaart ook dat deze Raad 'het geloof in 't Lànd zal bewaren met standvastigheid & zachtmoedigheid maar zal boeten voor alle zonden door de uitoefening van gerechtigheid & de last van verzoekingen te dragen'! Beloning èn stràf bij voldoening & tekortschieten: in hun pogingen om afstand te scheppen tussen het Qumrangebeuren & Yehosjoea's eerste jaren met zijn volgelingen benadrukte het IT van De Vaux dat er in die Qumranleer het concept van de verzoening nog niet voorkomt èn dàt het grotendeels Yesj' leer van VERZOENING is die HÈM onderscheidt van de "Léraar van de Gerechtigheid' @ Qumran!? Toch blijkt uit de Gemeenschapsregels duidelijk dat ook de Q-verzoening al een even grote rol speelde als bij Yesjoea & zijn volgelingen
die later de eerste christengemeente vormden ìn 't Lànd
èn daarbuiten?!
Kortom, de euangelies
laten hùn 'richtinggevend' licht schijnen
op bepaalde facetten die blijkbaar al lééfden vóór 't jaar "0"
en al die daaropvolgende decennia van de 1ste eeuw CE/AD na de geboorte van Yehosjoea: ruim 2 millennia later vormen ze zo nú nog
steeds 'n basis voor mensenrechten & onderlinge verhoudingen in onze tijd overal op aarde ondanks
de verregaande sektarische opsplitsingen van heidenen,
joden, christenen, moslims
& 'anderen'...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende