83/84 ook steunde GD CR's conclusie dat de Qumran-
GEMEENSCHAP
NADERHAND UIT
ZELOTEN MOET HEBBEN
BESTAAN EN NIET (MEER)
UIT DE TRADITIONELE ESSENEN.
VOLGENS GD'S BEREKENINGEN MÓETEN
DIE ROLLEN ÌN QUMRAN VERBÒRGEN ZIJN
TÙSSEN DÀT MOMENT ÈN HET EIND VAN DE
TWEEDE OPSTAND IN JUDEA, DE REBELLIE VAN SJIM'ON
BAR KOCHBA TUSSEN 132 EN 135. GD WÀS VERNÍETIGEND IN
ZÍJN OORDEEL OVER HET WETENSCHAPPELIJKE WERK VAN HET IT,
ZOALS DAT UIT DE THEORIEËN VAN PATER DE VAUX NAAR VOREN KWAM.
CR EN GD WAREN BEIDEN BEKENDE 'ZWAARGEWICHTEN' OP HUN EIGEN HISTORISCHE
TERREIN, EN HUN MENING KON NIET ZOMAAR GENEGEERD WORDEN OF LUCHTHARTIG WEGGEWUIFD.
Déze twee experts stonden in hoog aanzien en konden niet in een isolement geplaatst worden & bovendien waren ze bedreven
in de academische polemiek òm hùn nèk in een strop te steken, zoals Allegro? Maar ze waren wel kwetsbaar voor de neerbuigende, patroniserende houding die 't IT - dat nòg stééds één lijn trok - nú aannam! CR & GD waren, aldus De Vaux & z'n collega's, ze waren dan weliswaar serieuze historici, maar geen experts op het terrein van de Dode-Zoutzee-Ròllen. In 'n recensie van GD's boek schreef PDV in '67: "HELAAS ZIEN WE HIER OPNIEUW DAT VERSCHIL IN WERKWIJZE EN MENTALITEIT TUSSEN DE TEKSTCRITICUS EN DE AR-CHEOLOOG, DE MAN ÀCHTER HET BUREAU ÈN DE MAN IN HET VÈLD!" Niet dat DV zèlf veel tijd 'in het vèld doorbracht' trouwens ...
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende