8/22 experimenteren & uitproberen: myDilaboratoria
HOEWEL
DE SECULIERE PIONIERS IN PALESTINA
IDEOLOGISCHE MOTIEVEN HADDEN DIE VER V/H TRADITIONELE JUDAISME AFSTONDEN,
PASTEN OOK HÙN ACTIES WEL DEGELIJK IN 'G DS PLAN' VOOR DE VERLOSSING,
BEVRIJDING & "UNIVERSELE SUBLIMERINGEN"?!
Ook de atheïsten & secularisten speelden allen hun rol
in de verwezenlijking van 'G ds Plannen' met 'HÈT Uitverkoren Vòlk':
ongewild nu dus zó (rak kàch) maakten deze pioniers wereldwijd
'de komst v/d Messias' mógelijk!?
Nèt zoals ALKALAI, KALISCHER & KOOK
hield ook Asher Zvi Ginsberg (AZG later bekend als ACHAD HA'AM)
zich bezig met de spirituele verlossing van het joodse volk der VÉLEN, zelfs al had hij
niets òp met de traditionele joodse ideeën
over die zg. 'Messiaanse Verlossing'?!
GINSBERG/AZG
werd op 18 augustus 1856
in 't Oekraïense SKVIRA geboren & genoot 'n
traditionele joodse opvoeding.
In 1868 verhuisde het gezin naar 'n landgoed dat z'n rijke vader pachtte;
daar bestudeerde hij 't werk van middeleeuwse joodse filosofen & schrijvers v/d Verlichting.
Later studeerde hij Franse & Duitse letterkunde & filosofie.
Na vergeefse pogingen om zijn verdere studie voort te zetten
in verschillende Europese hoofdsteden, verhuisde hij in 1886 naar ODESSA.
Hij schreef er tal van artikelen
over 't moderne joodse leven.
Zijn eerste essay, WRONG WAY, bereidde de weg
voor zijn rol binnen de beweging CHOVEVEI TSION (vrienden van ZION):
híj pleitte voor 'n terugkeer naar Tsion, ook al was hij 't niet ééns op alle punten met die volksbeweging.
In 'n later essay, THE JEWISH STATE AND THE JEWISH PROBLEM, besprak hij 't IDEE
van 'n joodse nederzetting?
Àls er ìn Palestina 'n joodse staat tot stand kwam,
dan konden nog lang niet àlle Joden zich daar vèstigen, zo schreef ACHAD HA'AM!
Wàt léverde 't òp àls nog maar slèchts 'n klein percentage v/d joden op de wereld
erheen zou gaan kunnen 'remigreren'?
De economische problemen van bv. de oosteuropese joden
die daar achterbleven zouden niet echt kleiner worden & Achad Ha'Am
vond dan ook dat 'n joodse staat alleen 'n culturele
& spirituele betekenis zou kunnen hebben.
Dé belàngrijkste vraag waarop 't tsionisme 'n antwoord moest zien te vinden
& te geven i/d praktijk wàs hóe de spirituele verwarring v/d joden i/d diaspora opgeheven kòn worden?!
Volgens AZG was 't zionisme beter geschikt om de problemen v/d westerse joden op te lossen
dan om de positie v/d joden in oosteuropa te verbeteren!?
Joden i/h westen waren afgesneden v/d joodse cultuur,
èn ook vervreemd v/d cultuur waarin ze leefden! 'n Jóódse Stáát zou hèn tenminste
'n nationale éénheid geven, al konden ze (nog)
niet integreren i/h land waarin ze nu woonden?
't Zóu de Jóden in 't Wèsten verlossen van hun sociale ongemak
èn hun gevoel van minderwaardigheid! AZG vònd zo dan ook dat de joodse staat
'n symbool v/d joodse waarden moest zijn, & niet simpelweg
'n thuisland v/h joodse volk.
't Moest de religieuze
& culturele idealen v/h jodendom belichamen.
HOEWEL zíjn ideeën over de terugkeer v/d joden naar Tsion níet op 'n typisch
Messiaans verlàngen gebaseerd waren, wòrtelden z'n gedachten over de idealen v/h jodendom
& de joodse staat als SYMBOOL natuurlijk wel in 't joods messianisme:
in zíjn ogen zou NÍET 'n "door 'g d' gezonden
messias" Zíjn Ríjk der Hemelen op
aarde gaan brengen, maar
't joods Vòlk
der Vélen
zèlf?!!
Àls 'r eenmaal 'n
joodse staat wàs, dàn kònden
alle joodse religieuze idealen
ìn Hèt Heilig Lànd
verwezenlijkt gaan
wòrden.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende