5003316 Mèt dìt probléém van onze geschiedenis kom
        
JE 
AAN DÉ 
QQLEQ FUNDAMENTEN VAN 
ONZE CULTUUR…
 ‘t Geloof 
in ‘t bestaan 
van ‘n “verlossende essentie” 
in deze geschiedenis 
is van Joods-christelijke oorsprong 
en heeft daarom ook 
Bijbelse wortels! 
‘t Kan aldus 
de moeite lonen 
om de notie van geschiedenis 
tot voorwerp van onderzoek 
té blijven maken?!
‘n Dergelijk onderzoek🔬🧐
kan zich niet beperken tot slechts ‘t vakgebied v/d theologie, 
maar zal ‘n breder scopus gaan vereisen & zal zich dus ook moeten blijven uitstrekken tot ‘t gebied v/d cultuur- & geschiedenis-wetenschap, onze geschiedenisfilosofie 
& historio-grafie!? 
Zo’n systematisch theologisch onderzoek
🧐naar ‘t begrip geschiedenis in vergelijking 
met vigerende opvattingen & theorieën hieromtrent 
is bij mijn weten nog niet eerder ondernomen???
Ons Verhaal wil niet veel meer zijn 
dan ‘n eerste aanzet & dient voornamelijk 
‘n praktisch doel 🥅 🎯: 
beoogd wordt, 
ons enige verheldering te bieden 
die kan leiden tot ‘n beter inzicht i/d aard v/d crisis 
van onze cultuur, ‘n peilen van haar nood🆘, 
maar niet zonder ‘n aftasten van mogelijke 
signalen van hoop! 💩 
DEZE STUDIE 📖 
WIL GEEN GESCHIEDENISTHEOLOGIE BIEDEN: 
niet enkel omdat we menen dat dergelijke pogingen 
methodisch-theologisch ondoorvoerbaar is, 
maar ook omdat dergelijke pogingen ‘na Auschwitz’ 
al gauw 🔜 ‘t risico lopen, òf uit te monden 👄 
in ‘n neo-religieuze euforie 
met betrekking tot ‘t feitelijk verloop v/d geschiedenis, 
òf terecht te komen in ‘n bodemloos defaitisme 
ten aanzien van de absurditeit  
v/d geschiedenis. 
Naar bijbelse visie 
ligt de verlossende essentie v/d geschiedenis 
i/h incident vàn HÈT GESCHÍEDENDE WÓÓRD, 
‘n notie die de weergave blijft vormen 
v/h Hebreeuwse grondwoord daarvoor davar 
& die de gedachten💭gang op de hoofdlijn
van ons onderhavig werk zal gaan 
blijven bepalen!? 
Vlg. Löwith 
zijn de grote moderne westerse geschiedenis-concepties geseculariseerde uitwerkingen en toepassingen 
v/d bijbels profetische verkondiging.
Vlg. deze onder historici 
praktisch algemeen aanvaarde visie, 
onderhoudt ‘t westerse geschiedenisdenken 
‘n lévende betrèkking met 
de bijbelse profetie? 
En juist om déze betrekking 
is het ons in deze ‘myDistudie’ dus ook 
te doen! 
Dé vraag 🙋 🙋♀️ 🙋♂️ 
die ons op diverse niveaus bezig gaat blijven houden 
is déze: 
WÀT ÍS 
déze trèffende verhóuding 
TUSSEN DIT BIJZONDERE “WÓÓRD” 
èn de geschiedenis i/d gangbare algemene zin, 
tussen bijbels profetisch spreken èn de meer profane geschiedbeschouwing?
 In onze voortgang 
van deze studie zal ons hopelijk duidelijker worden -
 (NTB zegt dit alvast nú maar voorúit) - 
dat geschiedbeschouwing i/d ruimste zin v/h woord gebáát is 
bij het maken van een zo scherp mogelijk onderscheid 
tussen “WOORD” i/d hierboven omschreven zin, 
en het gangbare begrip geschiedenis 
tussen bijbels-profetisch spreken 🗣️ 
& denken  💭 🧐 🤨 en tussen historisch spreken 🗣️ 
en denken 🧐  🤨 💭 …
Kortom, 
we bepleiten de diastase, 
de divergentie, ‘t uiteengaan 
van deze beide?!
Ook al ìs wáár 
dàt de bijbel ‘geschiedenis’ vertelt, 
daarom vertelt zij nog geen geschiedenis 
in de gebruikelijke zin!? 
‘t Vermoeden bestaat, 
dat ‘n belangrijke factor, 
die hééft bijgedragen tot onze huidige crisis, 
vooràl gelegen is i/d stelselmatige vereenzelviging 
& verwisseling v/h Bijbelse Spreken 
inzake ‘geschiedenis’ 
met hetgeen daaromtrent wordt gedacht
 i/d verschillende gestalten van ons 
wereldbeschouwelijke 
denken.
Tot deze verwisseling 
blijkt de zogenaamde Heils-Historische Theologie 
in niet geringe mate te hebben 
bijgedragen…

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende