5001414‘n Ongelooflijke ontaarding: de legende van
DE QQLEQ “GROOTINQUISITEUR”
VERTAALT IN LITERAIRE TERMEN WAT OP ENKELE WEZENLIJKE PUNTEN ONZE WERKELIJKE GESCHIEDENIS VAN ‘T CHRISTENDOM ✝️ IS:
een radicale omkering van
de euangelische waarden?
Dostojevski legt het accent op wat hèm
in dit verraad ‘t belangrijkst lijkt:
de kerk heeft YESJOE’s boodschap van vrijheid
verworpen uit naam van de menselijke zwakte,
om haar Màcht te vestigen!
Hij wil laten zien dat de kerklijke instelling gezwicht is
voor duivelse verzoekingen waaraan YESJOEA
weerstand wist te bieden…
In de loop v/d geschiedenis
is de kerk geleidelijk bezweken voor die verleiding
ook om het bewustzijn van de mensen te vervreemden door hen 🐔 🐓 🍗 datgene te geven wat ze ‘t sterkst verlangen 🥺:
het wònder,
‘t mysterie
& ‘t gezàg!
Met andere woorden,
ze bood zekerheid in drie vormen:
het wonder v/h brood 🥯 (ze geeft de mensen te eten 🥘 en neemt de zorg voor levensbehoeften òp zich);
‘t mysterie, dat haar legitimiteit verschaft
ÈN bevestigt {het dogma}; & een
onaantastbare màcht die orde
en rust brengt?!
Zódoende heeft de kerk ⛪️ de mensen vervreemd,
mèt hùn ìnstèmming, in de overtuiging dat zij
voor hùn bèstwìl zou handelen!?
Dostojevski heeft de gespreksgenoot van deze CHRISTOS natuurlijk niet toevallig gekozen?!
Want deze inquisitie staat voor ‘martelen & doden’
van mensen voor hun eigen bestwil,
uit naam v/d christelijke
naastenliefde.
Déze ongelooflijke ontaarding is radicaal in strijd
met de boodschap van het Euangelie.
In de hoogtijdagen van de vroegchristelijke kerk
was 🧺 déze òntáárding zelfs totaal onvoorstelbaar, voordat ze in de loop van de eeuwen werd geïnstitutionaliseerd
………
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende