4915864 Het Vierde EU, toegeschreven aan Yochanan
IS
PAS QQLEQ
LATER, A/H ÉIND
VAN DE EERSTE EEUW,
OPGETEKEND!? Dit is van ‘n
Heel Andere AARD dan die vorige 3
en opent met ‘n indrukwekkende proloog,
die direct de zgn. ‘Goddelijkheid’ van Yehosjoea
onderstreept DOOR HÈM VÓÓR TE STELLEN ALS
DÉ BELICHAMING VAN GODS WOORD
{DE LOGOS}!
IN
DIT EU
SPREEKT YESJ WOORDEN
DIE IN DER DAAD ZÍJN ‘goddelijke status’ bevestigen:
“DE VADER EN ÌK ZÍJ́N ÉÉN” ☝️ “VAN VOOR AVRAHAM ER WAS,
BEN IK ER!”
Het ìs
dus 🤔 interessant
🤨 🧐 om te weten dat dit EU van YOCH opgeschreven was
in EFEZE, waar ook de wijsgeer HERACLITUS de idee van de logos introduceerde:
DE GODDELIJKE REDE WAAR DE WERELD 🗺️ DOOR BESTUURD WORDT
ÈN ÓÓK ÍEDER MÈNSCH OP EIGEN WIJZE DEEL AAN HEEFT,
VERDERLEEFT EN ERGENS
OM GEEFT?!
Want
in tegenstelling
tot die eerste drie eu’s
is dat van Yochanan aldaar opgeschreven
op het moment dat de breuk tussen joden & christenen reeds
een voldongen feit was
geworden!?
YOCHANAN
KON DAARDÓÓR
NÚ VOORTAAN AL ZÓ GEWÀG MAKEN VAN DEZE
‘goddelijkheid’ van Yesjoea, hetgeen bij een joods publiek
niet zou zijn aangekomen of voor zoete koek
aangenomen?!
Híj
schreef zíj́n boodschap
direct in het GRIEKS, voor mensen uit de HELLEENSE CULTUUR,
èn verklaarde nadrukkelijk dat Yesjoea DÉ BELICHAMING
VAN DE GODDELIJKE LOGOS WAS, WAT EROP
NEERKWAM DAT HIJ HÈM ZÈLF
VERGODDELIJKTE?!
Vóór hèm
had SP (SJA’OEL PAULOS)
óók al ‘t één & ander van dezelfde strekking
reeds geformuleerd, maar toch nog nooit zó expliciet:
“BEELD VAN GOD, DE ECHTE EN
WARE ONZICHTBARE, IS HIJ,
EERSTGEBORENE VAN
HEEL DE SCHEPPING!”
in Kolossenzen 1:15.
Die
opvatting
dat Yehosjoea
‘GODGELIJK’ {aldus Paulus}
of ‘Zoon van God’ is (aldus de drie synoptische euangeliën)
maakte nu plaats voor deze bevrijdende
[?] gedachte 💭 dat hij dé
mensgeworden
God
is.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende