48995 Op die geloofscrises in de 18de en 19de eeuw
VOLGDEN
DE ZOGENOEMDE
QQLEQ “Burgerreligies”: collectieve,
door haast iedereen gedeelde overtuigingen
rondom iets wat groter is dan wijzelf en dus òns te bóven gáát, zoals ‘t nationalisme?
In de
19de & 20ste eeuw
kon men in Europa z’n
eigen leven géven voor het vaderland
in de moedertaal: dàt was
tóen hèt ‘heiligdom’?
Tegenwoordig is
niets meer
‘heilig’ …!
Maar om
terug te komen
op ‘t ontstaan van religie:
behalve bij enkele jager-verzamelaars-
stammen vinden we maar weinig sporen
van het natuurgeloof van de prehistorische mensch?
In feite blijkt het heel vaak te zijn opgegaan
in latere religies & is ‘t altijd nu
nog steeds springlevend in
Afrika, Azië, Oceanië &
Zuid-Amerika, en óók
onder Boeddhisten,
Christenen &
Moslims!
‘t Tibetaans
Boeddhisme 🕉️ ☸️
is er bijvoorbeeld heel
sterk van doortrokken: het orakel
dat regelmatig door de Dalai Lama wordt
geraadpleegd houdt zich streng & strikt aan
de traditionele rituelen v/d sjamanen
om in trance te geraken?!
Alleen
in Europa & de USA
is ‘t natuurgeloof door de kerstening
al vrijwel volkomen reeds verdwenen, 👻 ook al zien
we i/h Westen de laatst voorbije decennia ‘n sterk toenemende belangstelling voor ‘t sjamanisme! ‘t Gaat hier echter eerder
om ‘n neo-sjamanisme, want de mensen die ervaring
gaan opdoen bij de traditionele sjamanen
in Mongolië of in Peru zijn al meestal
niet meer verbonden
met de natuur
……
In
plaats
daarvan idealiseren ze
de natuur & voorzien ze haar
op fantasievolle wijze van
‘n ‘nieuwe
magie’!
Het is
een manier
om zich af te zetten tegen
het overwegend stedelijke bestaan
èn tegen een àl te verstandelijk christelijk geloof ~
twee factoren waardoor de mensch afgesneden is geraakt
van de natuurlijke
wereld
…
🗺️
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende