45759 Àls het tot botsingen kwam, dan spitste zich
        
QQLEQ
DÀT VOORÀL
OOK TÓE OP DE VERSIERING V/D GEBOUWEN? 
De manier waarop Herodes 
al die zaken zo nu naar zíjn hànd zette was alweer ‘n demonstratie van zijn ontactische, maar wel úiterst slimme 
effectieve manier van reageren...
 Ìn àl zíjn gebouwen rondom Yeroesjalayim liet hij geen verdàchte versieringen nu meer aanbrengen die ook nog maar enigszins zouden kunnen worden uitgelègd àls ‘n overtreding v/h gebòd tégen ‘t máken van enige ‘gesneden beelden’?! 
In die tijd werden klassieke theaters 
wèl echter naar de stijl die in heel de Romeinse wereld opgang maakte, zeer overdadig met ‘t beeldhouwwerk verfraaid......
Telkens als er sprake was dat ‘t theater 
in Jeruzalem met enige béélden zou worden verrijkt, maakten vele Joden van deze gelegenheid gebruik òm tègen ‘t theater èn tégen Herodes zelf  te protesteren! 
En wat dééd nu Herodes? 
Onder groot vertoon bracht hij 
hun leiders naar het theater & onthulde die zó genaamde ‘standbeelden’: 
wat kunstzinnige composities van krijgstrofeeën & houten raamwerken, waar géén ‘gesneden beeld’ vàn ‘n menselijk of ‘n goddelijk wezen 
op te zien was!
Onder bulderend gelach van de koning konden die protesterende Joden dan nu niet veel anders meer dan met een  
làchwekkend schaamrood op de 
Streng-gelovige Kaken maar 
beter maken dat ze 
wegkwamen
...

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende