44769 34Uit ‘t OT ziet ge ‘t bloed uit de pagina’s
        
🩸QQleQ
 DRUPPEN, U HEBT GELIJK?
 ‘t Lijkt ‘r wel op 
àlsòf G d volgens de vertellers,
 schrijvers, aanvullers alles veroorzaakt, doet ontstaan,
 rubriceert, etiketteert, bezielt, creëert en onderverdeelt,
 uittest, becommentarieert, uitpluist,
 beoordeelt & ‘dóet’! 
G d 
drijft mensen 
weg van hun oorsprong 
en/of uit hun land om daar👉 vervolgens zijn eigen ‘Vòlk’ 
Israël voortaan te laten wonen & dat ging millennia lang gepaard 
met allerlei èrg gruwelijk pijnlijke oorlogen & allerhande moordpartijen vol jaloezie,
afgunst, haatgevoelens, wraak, huichelarij, naaktheid & lééd! In de vloekpsalmen staat 
geschreven dat vijanden van G d ‘ten diepste gehaat’ moeten worden: kinderen 👶🏽 worden er 
volop tegen de grote woeste rotsen te pletter geslagen; sommigen - ook christenen - zijn hier 👈🏽over geshockeerd! Ik zou zeggen 
terecht?”
 “Mijn interpretatie is deze: 
er zijn van die quizzen op tv 📺 & potkasten {?} waarbij men ‘t gelaat 
van ‘n bekende NL’er toont? 
Maar ‘t gezìcht is onherkenbaar, omdat er allerlei vertekeningen op zijn geprojecteerd!
 Naargelang dan ook vervolgens 
meer van die vertekeningen nu zó worden weggenomen, 
zie je zo’n foto steeds scherper worden? 
ES DÈNKT DAT G D ZICH OOK ZÓ ÌN DE SCHRIFT ‘OPENBAART’?!” 
“DE BIJBEL IS IMMERS AL 
VELE MILLENNIA EEN RISKANTE UITING VAN DE JOODSE EN CHRISTELIJKE ✝️ GELOOFSOVERTUIGINGEN, DIE GEDURENDE VELE EEUWEN HUN SCHRIFTELIJKE NEERSLAG ☔️ HEBBEN MEEGEKREGEN?
 Dáár zit ‘n enorme ontwikkeling 
in via Assur, Babylon, Chaldea en de rest in Egypte,
 Fenicië/Falastin a.s.o. Welnu, die allereerste neerslag ☔️ over hoe men G d zàg/zíet, 
in ‘t Oude Testament, is als ‘t gezìcht van die ‘bekènde NL’er’ 
MÈT 10 vertekeningen?! 
Men ziet aanvankelijk àmper, begrijpt àmper wie, wat of hoe ‘G d is’!?
 Maar naarmate 
deze geschiedenis van Israël vordert, wòrdt dàt ‘beeld’ duidelijker & veelzeggender? 
Op den duur herkent men de trekken ‘van ‘t èchte 
geláát van G d’! 
DÀT kwam aanvankelijk 
ook vooral tot uitdrukking in ‘t Nieuwe Testament, in de persoon 
van díe Christos YEHOSJOEA (‘G d rèdt’)!? Wil je aldus ook ‘t wáre gezìcht van G d in alles leren terugzien, dàn moet je dus die bijbelboeken als het wáre leren zien
 als één ’GEHÉÉL’?
 En nogmaals:
 níet met ‘n tèkst áánkomen! Dàn ga je dùs ‘n bepaalde culturele periode of ‘n fase 
van díe ‘ontmanteling’ van DÀT zó vertekende ‘gezìcht’ als norm némen: & dan vervals je 
die samengestelde 
“BIJBEL”!?” 
“G D ÌS ‘N 
G D VAN 💔 LÍEFDE:
 híj/zij/het WÌL DÀT menschen het wèl góed hèbben! Èn verzekert ons óók via “YÈSJ dé Gezalfde” DÀT HÈT góede ‘t Láátste Wóórd hééft, en níet het kwáde! Dat is naar mijn (ES’) idee 💡 dé díepste boodschap v/d bijbelboeken èn voor míj dé constànte ìn míjn wèrk! In deze zin is dé Schrift
 (‘het verhaal’) als ‘n kompas 🧭, ge kùnt niet meer zònder, ‘t is van fundamenteel belang 
voor ‘t ✝️ Israëlitisch HEBREEUWS JÓÓDS GELOOF &
als kompas 🧭 is het boek 📖 📚 wel ‘n werktuig 
ter duiding van al onze andere evolutionaire 
degelijke onmisbare 
werktuigen! 
Gegéven,
 verteld, geschreven òm 
hóóp méde te géven 
aan de menschen, 
de dieren, de
planten, ‘de
dìngen’!

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende