44193 Vanuit het perspectief van Josephus gold dus
        
QQleQ
NU NATUURLIJK:
wie kon je beter hebben als overloper 
dan een onpartijdige geschiedkundige die in staat was 
om al die zaken van 
beide kanten 
te zien? 
Niet dat hij blind was 
voor het uitbuitende, wrede en totaal
corrupte wangedrag van een hele reeks Romeinse procuratoren - hoewel Vespasianus, in wiens oude vertrekken aan het Quirinaal Josephus logeerde toen hij met het leger terugkeerde 
naar Rome, weinig fout kon doen 
bij hèm! 
Net zoals Titus, 
de keizerlijke opvolger,
 volgens Josephus alleen maar dééd 
wàt er gedáán móest worden, 
en vaak met tegenzin...
Vlak voor 
de uiteindelijke doorbraak 
van de muren van Yeroesjalayiem riep Titus zijn officieren bij elkaar en raadde ze aan om de Tempel níet te vernietigen,
 zowel uit òntzàg voor de schoonheid (hoogst 
onwaarschijnlijk) als uit religieus respect 
(al niet veel waarschijnlijker)! 
Latere 
Romeinse geschiedenissen,
met name die van Tacitus & Cassius Dio, laten Titus 
de beslissing nemen om haar uit voorzorg te vernietigen,
en DÀT klinkt al veel plausibeler?
Tacitus suggereert zelfs
dat de Romeinse soldaten aarzelden de Tempel te beschieten
tòtdàt ze expliciete orders van 
hun generaal hadden?
De versie 
van Josephus 
is veel vleiender voor zijn beschermheer!
De Ràmp voltrok zich toen het vuur zich verspreidde 
vanaf de buitenpoorten (zoals bevolen) naar het grote plein en nu nèt zó ònbehéérsbaar werd als de Romeinse troepen, die nochtans gewaarschuwd waren 
níet te gaan plunderen!
Die fijngevoeligheid 
van Titus - in geen enkele 
latere bron bevestigd - is duidelijk
wensdenken van de Joodse overloper...
En het is onmogelijk om uit De Joodse Oorlog 
‘n genuanceerd verslag van de motivering 
van de zelotische rebellen te halen, 
laat staan van de gewone 
soldaten?
Josephus 
heeft bijvoorbeeld niets te vertellen 
over de farizese ‘school’ van Sjammai, 
wiens jonge volgelingen {in tegenstelling tot die 
van de veel vreedzamer HILLEL} door hun berucht gepassioneerde en onbuigzamer leraar 👨🏫 werden aan-
gespoord om zich volkomen ìn te zetten vóór het verzet tegen 
de Kittiërs {‘Kittiem’}, het geringschattende Hebreeuwse woord voor Romeinen!

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende