44126  159    Twee Makkabeeën begint met een brief
        
QQleQ
[ZOGENAAMD VÀN
ÍEMAND UIT YEROESJALAYIEM]
AAN JODEN IN AEGYPTE, WAARIN 
ONDER ANDERE HET VERHAAL WORDT VERTELD 
VAN HET OP WONDERBAARLIJKE BEWAARD GEBLEVEN 
OFFERVUUR, MÈT DE ONDERLIGGENDE BETEKENIS DAT WÀT ER OOK GEBEURT MET DE WERELDSE MACHTEN, 
DIE VÒNK VAN HET JODENDOM VAN PLAATS NAAR PLAATS KAN WORDEN MEEGENOMEN! 
Omdat de briefschrijver, 
net als de auteur v/d ‘Pesachpapyrus’,
gericht a/d Joden op Elephantine drie eeuwen eerder, 
beseft dat de AeGYPTische Joden onder ‘t gezag van Yeroesjalayiem gebracht móesten worden via hun relikalender 
van heilige rituelen, specificeert hij zorgvuldig de datum - 
de 25ste van Kislew, dé DÀG van de herinwijding van de Tempel - waarop Chanoeka, ‘t nieuwe officiële Hasmonese 
bevrijdingsfeest gevierd 
moest worden! 
Het is 
zelfs zo 
dat de schrijvers van Makkabeeën, 
alsof ze opdracht kregen v/d nieuwe Hasmonese priesterkoningen, duidelijk stellen dat Chanoeka 🕎 
niet alleen gevierd zal moet worden op dezelfde 8 dagen 
als ‘t Loofhuttenfeest, expliciet genoemd als ‘n voorbeeldviering, maar óók beslist dezelfde heiligheidsstatus moest 
hebben als die drie pelgrimsfeesten 
Pesach, ‘t Wekenfeest & ‘t 
Loofhuttenfeest! 
Òf dit nu 
ooit verwezenlijkt werd 
of niet, het zou verworpen worden door de rabbinale leer, 
die ook Makkabeeën úit de Bijbelse canon 
zou houden. 
Het was bijna 
als of de rabbijnen 
achteraf toch nog besloten dat het 
Hasmonese bedenksel 
iets verdàcht 
wérelds 
had?!

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende