42873/50   De laatste tien jaar van de vijfde eeuw
        
QQQ 
  
BCE STONDEN 
DINGEN DIE VOORHEEN 
ZEKER LEKEN PLOTSELING WEER 
OP LOSSE SCHROEVEN!?De Yehoediem 
van AeGYPTe wezen beschuldigend 
naar bemoeizuchtige buitenstaanders uit Judea 
die hùn manier van leven blijkbaar 
nog steeds niet 
begrepen?! 
Ma'oezja 
gaf de schuld 
aan Chananja, die Pesachgezànt 
uit Yeroesjalayiem, die met zíjn aanwezigheid 
de priesters van CHNOEM had geprovoceerd, 
zodat ze zelfs het Joodse garnizoen 
agressief begonnen 
te bejegenen!? 
De bron
die gebruikt werd 
voor hun drinkwater 
als de troepen werden gemobiliseerd 
& naar het fòrt geroepen, werd gedempt! 
En nu ineens verscheen er als uit het niets 
een zeer geheimzinnige muur 
die 't garnizoenskamp 
in tweeën deelde!
Maar dàt 
waren alleen nog maar provocaties? 
De èchte ellende zou 
nog komen! 
Drie jaar na de ramp
zou Jedanja, de leider van de gemeenschap, 
samen met 'de priesters die op Elephantine zijn', 
verslag uitbrengen aan Bagavahaya, de Perzische gouverneur van Judea, 
over de treurige geschiedenis van de verwoesting 
van de Tempel van YaHWeH 
in 't jaar 410 BC. 
De toon lijkt precies die 
van de Heilige Schrift: 'n kroniek vol wóede en klàchten! 
De gemeenschap was nòg stééds diep geschokt, droeg nog stééds 
het boetekleed van de rouw.
"WE VASTEN, 
EN ONZE VROUWEN ZIJN ALS WEDUWEN! 
[Ze hebben de echtelijke seks afgezworen!] WIJ ZALVEN ONS NIET MEER 
MET OLIE, NÒCH 
DRINKEN WE 
WÍJN!"
De onlusten 
die tot de verwoesting van die tempel van YAHOE 
hebben geleid waren misschien ònvermijdelijk!? Ín de tempel 
stond tenslotte vooral het regelmatig religieus offeren van dieren geheel 
centraal, ongetwijfeld in de eerste plaats schapen, precies het soort dieren 
dat in de tempel van Chnoem, de nááste búren, werd vereerd; 
dáár waren fraaie ramskoppen 
in de poort uitgesneden...
Het was ook niet zo 
dat de Joodse riten gemakkelijk genegeerd konden worden! 
Er zal dan ook voortdurend activiteit binnen de muren zijn geweest 
van die heilige plaats: rook, bloed, 
gezang......
En alsof ze 
hun respectloze buren 
'n nijdige elleboogstoot wilde geven, 
breidden de priesters van Chnoem hùn eigen gebied úit 
ÈN schùrkten zó vreselijk irritant TÉGEN de smalle grens áán 
die de twee gebedshuizen scheidde! 
Op sommige plekken schenen ze zelfs áánpalende muren 
te hebben gedeeld?! 
Op 'n gegeven moment 
maakten priesters van Chnoem gebruik v/d weerzin 
tegen de joodse troepen ~ de huurlingen van de Perzen ~ 
om verlost te worden v/d tempel, zo niet van de soldaten 
& hùn gezínnen! 
Ze haalden de commandant van 't eiland,
 'de boosaardige Vidranga' (zoals 't joodse klaagschrift hem noemde), 
óver tot àctie! Er werd 'n brief gestuurd naar Vidranga's zoon Nafaina, 
de aanvoerder v/h AeGYPTisch-Aramese garnizoen in Syene, 
waarin die soldaten werden aangemoedigd 
om de tempel van YHWH aan te vallen 
en te VERWÓESTEN?!

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende