41496201Het blijft merkwaardig dat we zoveel heel
QQleQ
VERSCHILLENDE VERKLARINGEN VERZINNEN
VOOR ALLES WAT WE TEGENKOMEN
ONDERWEG?
Volgens
het Mataï-euangelie [18:15-20]
werd de gemeente [net als vlg. Petrus 16:19]
aangesproken als dé instantie die je zonden vergeeft,
omdat zij deelheeft aan de volmacht van Yesjoea! ´Tot vergeving van zonden´
heeft daarom geen betrekking op die wijn in de drinkbeker, maar op hun
gemeenschap ´v/h verbond van hen die
aan deze bekerceremonie
deelhebben´!
Yehosjoea stichtte
zijn eigen gemeenschap van ´t verbond wel door middel van de gemeenschappelijke drinkbeker
bij de ´laatste maaltijd´: wist hij wat te gebeuren stond nadat Judas hen verliet, en was hij zo vreselijk bang voor al die gevolgen voor iedereen? Hij zegt daarom zoals bij Marcos: het bloed van ¨het Oude Verbond¨ is nú vervangen door de messiaanse wijn! Déze ronde te drinken, hier deze wijn
voor velen te vergieten, dàt ìs het bloed van mijn verbond:
zo wordt mijn bond
opgericht.
Zoals ook bij het O.V.
wordt er ´n vloeistof vergoten voor àlle deelnemers vàn, áán en dóór het verbond.
Maar het gehéél heeft déze betekenis: deze gemeenschap van het verbond die men zoals in het jodendom van die dag ook al eenvoudigweg ¨bònd¨ kan noemen, heeft haar betekenis
en haar rol ìn het feit dàt zij ´onze zonden´ kàn vergeven
[zoals in Mat 18:15-19]!
Òp díe manier
werd hier bij Mat direct ´n dóel v/h verbond aangegeven. Dìt verbond draagt met name
de volmacht van Yèsj tòt vergeving van zonden vèrder. Dáár wàs
deze bijzòndere ´verordening´
voor nodig?
Want de vergeving van zonden
is een zaak, die zówèl ìn ´de hémel´ àls op aarde moet plaatshebben & ´blijven gelden´!
Mat 18:18 ´[...] ZÀL GEBONDEN ZIJN
I/D HEMEL´!
SjaoelPaulos
legt de woorden bij de beker anders uit: voor hèm staat de dood van Yèsj
inderdaad nog i/d plaats v/d i/h OT voor het sluiten
v/h verbond gedode dieren.
Maar ´t gáát bij dìt bloedvergieten alleen maar om het Téken vàn ´t verbond,
niet om de dood ´ter vergeving van zonden´ vlg.
1 Korinthe 11:23-26?
Resultaat:
i/d euangelies
verwijzen de verhalen over de laatste maaltijd van Yesj eerder terug
naar zijn héle léven tot dan toe dàn enkele vooruit naar
zijn dood.
D.wz.:
i/d verhalen v/d euangelies over die laatste gezamenlijke maaltijd
vernemen we nog niets bijzonders over de interpetatie van
Yesjoe´s dood!
De symbolische handelingen
èn verklarende woorden bij de laatste maaltijd òmvàtten óók de dóód,
maar hebben er niet speciaal
betrekking òp?

Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
vorige
volgende