41361 130  ´t Tweede aspect lègt ´t àccènt méér òp
        
QQleQ
DE ZORG 
VOOR DE LÉÉK 
VANWEGE DE 
´LÉIDING´?
Zíj staat
 in ´t katholicisme vóóròp! 
Híer {en dáár} gaat men die leken verzorgen: 
met àlle goede zòrgen omringen opdat ook zij zich zou
mogen gaan blijven ontwikkelen tot
 ´vrome christenen´? 
Zoals 
bij de organisatie-opbouw 
start die verbetering v/d lekenbegeleiding rééds 
i/d Middeleeuwen, wordt ze verder aangemoedigd o/h concilie van Trente i/d 16de eeuw
 [betere soorten van priesteropleidingen, catechismus-onderricht e.d./etceterara], 
èn bereikt zíj háár hóógte- & eindpunt tussen 1850
 & 1960! 
Met behulp van
 ´n geperfectioneerde kerkorganisatie
 èn van àlle mìddelen die de moderniteit ter beschikking stelde 
[katholieke scholen, verenigingen, pers, politiek etc.] wèrd de leek gekneed
 tot ´n militante/suikeroom & ´volgzame gelovige´ die wel verder 
zou blijven opkomen vóór zijn geloof &
 haar kerk tégen de vijandige 
binnenste buitenwereld?
 
Na 1960 vermindert 
dit zorgaspect èn schuift het katholicisme een flink stuk op i/d richting 
v/d protestantse nadruk op de gelijke inzet van leek en vóórgànger!
 
De belangrijke concilieconstitutie LUMEN GENTIUM [1964] 
over de kerk behandelt eerst de kerk 
als ´hèt Vòlk G ds´ ~ met nadruk o/h algemeen priesterschap v/d ´gelovigen´ ~ 
en pas daarná de hiërarchische 
structuur v/d kerk?
 
De geëmancipeerde 
leek laat zich niet goed meer inpassen in ´n discours van herderlijke 
zorg! Door de secularisatie na 1960 heeft ´t automatisme dat 
gelovigen al vanaf hun geboorte tot ´kerklid´ voorbestemde, 
bovendien plaatsgemaakt voor ´n nogal ingewikkeld 
raceparcours van talloos 
vele ´verscheidene´ 
individuele 
keuzes
...

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende