41249 KB54´t Heerlijkst aan menszijn/worden is dat

QQleQ

WE ALLEMAAL
ANDERS ZIJN EN TOCH HETZELFDE?
Andere (voor-)ouders & families, levenslopen,
ervaringen en ontdekkingen, maar toch rijp voor
zinnige communicatie en elk-
anders gezelschap!
Irritant waren soms
wel de bijbelse gelijkenissen die vertelden
over mogelijke onrechtvaardige ´karaktertrekken van G d´ of van een persoon
die in de ´gelijkenis´ de plaats van G d inneemt, zoals de gelijkenis v/d wijze & de dwaze maagden
of de parabel v/d talenten?
In de gelijkenis
v/d onrechtvaardige rentmeester
& in die v/d pleger van ´n aanslag {EU van Tomas},
waarin hij ´t hemels koninkrijk op aarde vergelijkt met de aanslag van ´n terrorist,
maakte Yesj zelfs immoreel. resp. wetteloos gedrag tot uitgangspunt
van z´n beeld.
Aan de andere kant
toont Yesj gevoel voor de houding dat een mens ´radicaal´ alles op één kaart zet:
i/d parabel v/d schat i/d akker verkoopt de man die de schat heeft gevonden, maar hem verborgen houdt, vol van dwaze vreugde àlles wat hij heeft, alleen nog maar òm de akker
te kunnen verwerven?
Nèt zo dwaas is ook
de herder die 99 schapen aan hun lòt óverláát aan hun lòt, ènkel & àlléén òm ´t éne, verloren schaap te gaan opzoeken; de vrouw die haar hele huis dóórzoekt, uitsluitend om die ´schelling´/´sjekel´ te zoeken, maar ook de herder, die z´n léven geeft voor zijn schapen?! Hèb je ooit gehoord van zo´n herder die zó onverstandig is, zonder enig inzicht, dat hij zich letterlijk opoffert
voor zijn schapen?
Yesj toont ´n fijn gevoel
voor radicaliteit i/d symbolische woorden over het zout:
nadat hij ´t vuur v/d hel genoemd heeft, gaat hij verder:
´Want een ieder zal met vuur gezouten worden. Het zout is goed; indien ´t zout echter zoutloos wordt, waarmee zult gij het smáák géven? Hebt zout in uzelf & houdt vrede
onder elkander!´

ZOUT dat zijn kracht
zou verliezen (als dat al mogelijk zou zijn), zou men met niets anders kunnen zouten:
zout is er ´maar één keer´. Net zoals i/h vergelijkbare gedeelte, waarin Yesj de discipelen
als ´t zout der aarde aanspreekt,
is zout onvervangbaar.

Maar in Marc 9:49v.
gaat het niet om de discipelen die het zout zijn.
Staat ´t zout híer niet voor G d, voor díens ònvervàngbaarheid?
Is niet de confrontatie met G d
i/h gericht ´n ontmoeting met ´t VÚÚR, ´T VERBRANDENDE VÚÚR, dàt híj zèlf ìs?
En geldt ook niet anderszins dat onderlinge vréde aan de mensen ongelofelijke kracht verleent,
aanwezigheid v/d scheppingskracht
van G d?
Als dat
allemaal klopt, moeten deze zinnen zó gelezen worden:
iedereen zal G d zèlf ontmoeten, hèt vúúr vàn hèt gerìcht. Vuur vernietigt alles, vreet àlles òp
wat er niet tegen bestand is, brandt alles wat brandbaar is èn àlle slàkken wèg, zodat er alleen nog
maar goud van overblijft. Zó is ook ´t zout. ´t Verteert alles wat bedorven is,
´t bewaart en conserveert ´t
goede vlees.

Vuur en zout
zijn daarom allebei beelden voor de zowel verterende als óók bewarende gestrengheid
van G d. Wanneer echter mensen vrede op aarde sluiten, dan hebben zij G ds aanwezigheid reeds op ´n milde en vriendelijke wijze bij zich. Dàn is G d als ´n haardvuur aanwezig, dat àlles verwarmt,
al even onmisbaar als zout
i/d keuken.
Dit beeld is ´radicaal´,
omdat ´t òm de onverbiddelijke, ´scheidende´
kracht v/h zout gaat!
ZÓ IS G D:
alleen datgene wat tegen hèm bestànd ìs, wordt bewaard. Of zij ook die vrede sluiten:
bij hèn ìs hij/zij/hèt àl ´aanwezig´? Yesj heeft ´n antenne voor de gewetenloosheid v/h gebruik
van màcht & de meedogenloosheid, die door de ´autonomie´ v/h kapitaal a/d bezìtter,
naar ´t schijnt wordt
opgedrongen.
Wat macht betreft:
Yesj wéét, dat gedeelde macht, resp. ´n rijk dat tegen zichzelf verdeeld is, niet kàn overleven,
dat niets de instandhouding v/d macht zo bedreigt als opdeling v/d macht. Hij weet ook
hoe men op technisch-handige wijze ´n róóf pleegt:
eerst de bezitter bìnden en dàn
´t húis lééghalen.

sneaky
02 jan 2022 - bewerkt op 08 jan 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende