41103sh61 Vàn kápitáál belàng ìs, òm te begìnnen,~
        
QQleQ 
 
DE NÍEUWE ERVÁRING 
VÀN ´N HÓGERE, ÀLMÀCHTIGE 
TRÀNSCENDENTIE?
De godenwereld 
van de polytheïstische vóórgangers was homologisch geconcipieerd: 
de transcendente wereld was zoals de aardse wereld, alleen màchtiger? In hun doen en laten - bijvoorbeeld seksueel gedrag - léken de góden ook wel op mensen, maar ze waren groter, krachtiger, 
zo mogelijk zelfs nòg wispelturiger en 
vooral onsterfelijk? 
In de axiale religies 
wordt het transcendente niveau 
veel hoger gelegd en dieper abstracter opgevat! 
´G d´ in de monotheïstische religies, de Wereldziel in ´t hindoeïsme,
 ´t Nirvana in het boeddhisme & de Hemel in ´t confucianisme zijn zó ànders 
dat zij zich aan het menselijke bevattingsvermogen onttrekken?! Váák maar niet altijd - zie ´t confucinisme - wordt die Transcendentie als zó cruciaal ervaren dat àl het leven
 ervan afhangt en slechts hierìn vervùlling 
& verlòssing vìnden kàn!?
In alle gevallen 
gaat transcendentalisering sámen 
mèt ´n méér abstracte principiële & kritische kijk op de wereld
 èn ´t (religieuze) denken?! Ook ´t ontstaan v/d filosofie in Griekenland en China 
worden daarom beschouwd als uitingen van de axiale doorbraak! The Age of Transcendence 
is tévens een ´age of criticism´, èn gelieerd met universalisme & ´second order thinking´... 
De héle wéreld wòrdt nu in dit licht hèrbekeken van hoge, reflexieve, filosofische 
en religieuze normen!? 
´n Tweede cruciale karaktertrek
 van axiale religies is de grote waarde die zij 
- àl lang vóór de moderniteit ´t individu gáát òpwaarderen - 
aan innerlijke houding v/h individu hèchten! Innerlijkheid - geloof, 
´n vrome houding, ethisch besef - wòrdt nú dé Gróte Toegangspoort 
tot Hèt Hóge Héilige. Magie, rituelen, offers, uiterlijkheden in het algemeen
 verdwijnen dan wel niet geheel, maar ze krijgen ´n nieuwe plaats èn betekenis! 
Ze worden ondergeschikt gemaakt aan ´t Nieuwe Káder dat de Hoge Transcendentie
 in haar relatie met de innerlijkheid van individuen úittékent. Verinnerlijking 
en individualisering gaan daarbij hand in hand. De innerlijke relatie 
van ´n persoon ten aanzien van de Hoge Transcendentie 
is immers ´n zaak v/h individu. 
En zo komt 
individuele religiositeit losser te staan v/d groepsreligie; 
ze kan er zelfs mee in conflict komen - de grote godsdienst-
stichters hebben dóór hùn òngenádige kritiek òp de tóen heersende religies 
zèlf hèt grote voorbeeld aangegeven van zulke vormen
 van individualisering. 
Ten derde 
gaan axiale religies eigen, 
meer specifiek religieuze gemeenschappen vormen. 
Hun preaxiale voorgangers 
wáren gemeenschapsreligies: religie was 
onderdeel van reeds bestaande gemeenschappen 
waarvan de religies de religieuze uitdrukking waren [bv. de stadsreligie
 v/d stedelijke gemeenschap].
 De nieuwe religies 
stellen zich vanuit hun religieuze 
stuwkracht institutioneel meer
 autonoom op. 
Priesters- & 
leraarsgroepen vergroten hun autonomie 
 ten aanzien v/d politieke macht omdat religie & politieke collectiviteit 
niet langer samenvallen? 
Al even belangrijk is ´t feit 
dat de leken geen cliënten meer zijn die, zoals bij de Griekse 
orakels, occasioneel bijstand kwamen zoeken 
om daarna weer te verdwijnen! 
Zij worden nú 
volgelingen die permanent deel gaan uitmaken
 van ´n religieuze gemeenschap - al kan men
 in ´n aantal gevallen lid zijn 
vàn meerdere religies! 
Dankzij deze 
gezamenlijke binding
 van religieuze specialisten
 (priesters, monniken, geleerden) & léken kríjgen de axiale 
religieuze gemeenschappen ´n groter autonoom gewicht tegenover 
zowel de aloude familiale & etnische bindingen 
àls militair-politieke heersers.  
De religieuze gemeenschappen 
van axiale religies wèrden àldùs geduchte machten 
mèt ´n immense weerslag op 
hun omgeving. 
Lèt wèl, 
het gaat hier om ´n onderscheid 
tussen politieke en religieuze instituties - 
beiden bleven nauw met elkaar verwéven - en niet om 
een scheiding van kerk en staat.
 Dat laatste is zó
 een moderne constructie.  Òns ìnnerlijk èn uiterlijk milieu! 
Rèchtvaardigheid èn mededeelzaamheid. Eerlijkheid 
èn universaliteit: liefde 
en openheid
...

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende