41029SH32 ´t SPiritualiteitSParadigma WorSTelt Met
        
QQleQ 
 TWEE FUNDAMENTELE PROBLEMEN!
 Ten eerste is ´invisible religion´
 ´n beetje zoals ´t woestijnzand dat door de vingers glijdt? 
Deze vormen van religie zijn zó veelvormig, ònbepaald en persoonsgebonden dat ´t uiterst moeilijk is 
om hèn wetenschappelijk te fixeren! De geschetste universele problemen - terminologische ´overkill´, theoretische divergenties & empirische ongrijpbaarheid - 
zijn daarvan een gevolg? 
Niettemin is er toch veel vooruitgang geboekt 
sinds het kleine en nog steeds onovertroffen boekje van TL uit ´67... 
Ten tweede heeft ´t SP ´n beperkte reikwijdte? ´t Richt de schijnwerpers op één - 
zij het véél-vormige - vorm van religie: de weinig 
geïnstitutionaliseerde religie...
´t Neemt slechts de recentste evolutie 
van religie in het vizier, de jaren na de Tweede Wereldoorlog en na 1960... 
Èn ´t gaat uitsluitend over ontwikkelingen in ´t Westen? Zoals ´t secularisatieparadigma, 
maar anders dan het rationele keuzeparadigma hàndelt het dus slechts 
over ´n deelterrein vàn religie! 
Deze focus is legitiem. 
De opkomst van religieuze vormen die sterk vanuit de individuele ervaring worden aangestuurd,
 is nu eenmaal een belangrijke religieuze ontwikkeling 
v/d LaatSte Decennia! 
Met zó´n focus kun je echter 
geen uitspraken doen over de Globale Evolutie van Religie i/d moderniteit sinds 1750/1800 laat staan van religie vóór de moderniteit? En al evenmin zegt ´t veel over de evolutie v/d meer geïnstitutionaliseerde vormen 
van religie i/d moderniteit! 
Evenals het SP 
vertrekt het religieuze moderniteits-paradigma v/d idee dàt óók de moderne Níeuwe Religie voortbrengt?! Z´n oogmerk ìs àlle religie - óók de oude, geïnstitutionaliseerde wòrdt níeuw - èn 
de hele moderniteit, níet ènkel de jaren ná ´60. ´t Religieus moderniseringsparadigma 
is sterk historisch georiënteerd. 
De basisidee laat zich als volgt samenvatten: 
indien de moderne samenlevingen ná de jagers-/verzamelaars-culturen & de agrarische samenlevingen ´n derde, historisch nieuwe maatschappijvorm zijn, dàn ondergáát religie, zoals de rest v/d samenleving, ´n vergelijkbare grote transformatie! 
Zoals de economie 
met de industrialisatie & de groei v/d monetaire economie ´n economische modernisering doormaakt, zoals de politiek met de groei van gebureaucratiseerde, nationale & {veelal} democratische staten ´n politieke modernisering doorloopt, zó verandert óók religie in ´n langdurig proces 
van religieuze modernisering! 
Als met de moderne samenleving 
immers alles tot in de laatste poriën overhóóp gehááld & op nieuwe grònd gesteld wordt, 
dan is dat ook bij religie het geval?!! 
´t Religieuze moderniseringsparadigma 
bekijkt àlle religie i/d moderniteit, met inbegrip van de ogenschijnlijk oude religies, 
dus als product vàn díe móderniteit!  Anders uitgedrukt: 
de moderniteit ìs religiogéén, GENEREERT RELIGIE, zoals 
vroegere maatschappijen dat 
ìn hùn tijd deden.

 
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende