41025 sh31 In Navolging Van TL Verkiezen Vélen Het
        
QQleQ 
 ´T BREDER ZINGEVINGS-
SYSTEEM BOVEN ORTHODOX GEDOE?!
SOMMIGEN ONTWAREN ZELFS HEUSE ´SPIRITUAL REVOLUTIONS´ 
die religie en religies als een vroeger - nú àls té geïnstitutionaliseerd ervaren - vòrm àchterlaat 
ten voordele van individuele 
spiritualiteit!? 
Kortom,
 er ìs de laatste decennia
 veel onderzoek gedaan naar nieuwe vormen van religiositeit, 
maar zònder tot een schoolvorming of zelfs maar 
minimale overéénstemming inzake terminologie, 
theorie of empirische aanpak 
te leiden?! 
Toch 
zijn er enkele basisstellingen te noemen 
die door de meeste vertegenwoordigers v/h spiritualiteitsparadigma 
gedeeld worden?
 {1} Sinds
 de jaren ´60
 maakt religie ´n wending naar ´t subject (´subjective turn´ !
! 
Die subjectieve ervaring van religie - spiritualiteit genoemd - staat nú op de voorgrond
 & allang níet méér ´n kerkelijke normering, organisatie
 & integratie... 
{2} De individuen 
harken voor zichzèlf
 ´n mìx van religieuze ingrediënten bijéén. Deze praktijk 
staat bekend als syncretisme of bricolage?!!
Zij resulteert in ´do-it-yourself-religion´ &
 ´religie à la carte´...
 {3} Religie 
wordt zeer breed opgevat. 
Niet alleen de hoge transcendenties als ¨G d¨ of ´nirvana´, maar óók
 de intermediaire èn minimale transcen-denties tèllen; kortom, àlles wàt maar voor mensen héilig ìs -
 in de eerste plaats ´zèlf´, maar óók gezìn & gezondheid, voetbal, werk, kerk & z(w)èrk? 
Er zóu ´n evolutie zijn van hoge naar intermediaire & minimale
 transcendenties! 
{4} ´Invisible religion´
 is slechts zwak geïnstitutionaliseerd. 
Dóór de nadruk òp ´t subject zijn de organisaties meestal klein & wankel, 
zonder exclusieve binding v/h cliënteel... ´t Zijn meestal centra, winkels, netwerken, 
individuele goeroes, kleine groepjes! ´t Zijn eerder aanbieders 
van religieuze wáren dàn 
lédenorganisaties?! 
{5} ´Invisible religion´ 
is weinig gedifferentieerd, 
zowel ten aanzien van ´n andere religie 
als ten aanzien van buiten-religieuze domeinen als economie, therapie of ontspanning!? 
´t Lóópt óveràl dóórhéén... Met behulp van dergelijke stellingen probeert men dus 
de nieuwe vormen v/d spiritualiteit ´in kaart te brengen´! 
´t Verwondert ons dus niet meer dat men ´t ontzettend 
moeilijk hééft om déze véélvòrmige ´invisible 
religion(s)´ zichtbaar 
te maken. 
Vandaar
 dat sommige auteurs proberen 
via conceptuele & filosofische analyses 
´t fenomeen te verhelderen. Weer anderen gebruiken 
kwalitatieve methoden zoals uitgebreide diepte-interviews 
of participerende observatie òm de logica van bricolerende individuen of
 één of andere nieuwe religieuze vorm 
van beweging
 te vatten?! 
Tevens
 werden er enkele pogingen 
ondernomen tot het verzamelen van kwantitatieve
 gegevens inzake de verspreiding van deze
´alternatieve´ ideeën & praktijken, 
met tegengestelde 
conclusies. 
´n Enquête 
v/h NSC Planbureau s
telt al met al nu zo dat de meeste alternatieve bewgeingen 
& paraculturele zaken bij de NL-bevolking weliswaar ´n ruime bekendheid genieten, 
maar dat ze heel wat minder geloofd & dus nog maar nauwelijks ècht in de praktijk gebracht zijn geworden? Van ´n radicale culturele omwenteling is daarom voorlopig 
nog geen sprake!
Religion is
 giving way to spirituality?
 ´t Aantal mensen dat zich nog tot kerken richt,
 slinkt zienderogen terwijl ´t aantal van buitenkerkelijke spiritualiteit 
sinds de zestiger jaren v/d vorige eeuw stijgt! Nu zouden beide vormen 
al ongeveer even groot zijn geworden? Men gelooft deswege dat die nieuwere spi-
ritualiteit reeds in de zeer nabije toekomst 
de oudere religies zal gaan blijven 
´overvleugelen´
......

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende