41005SH27In hun ijver om ´t secularisatieparadigma
        
QQleQ
 TE BEKAMPEN, 
OVERWAARDEREN STARK & DE ZIJNEN 
DE VELE SEKTEN & ONDERWAARDEREN ZIJ DE POTENTIE 
V/D GROTE KERKEN. 
Sèkten staan 
in ´t middelpunt: 
ze zijn vitaal en vééléisend, zíj gróeien?! 
De grote kerken daarentegen zouden noodzakelijkerwijze allang op de terugweg zijn: 
mèt vele bérelauwe gelovigen, overal een megabureaucratie 
en een ¨luie klerikale elite¨ luiden 
per definitie ´t Vervàl in!? 
Dàt is
 natuurlijk wel 
´n zeer onevenwichtige voorstelling van zaken. 
Als kleinere organisaties & beweeglijker bewegingen 
zijn sekten veel kwetsbaarder dan ´gewone kerken´ ~ vandaar ook dat veel ervan bij ´n leiderschapscrisis kopje onder gaan ~ De groei van sekten is ook zelf-limitatief: 
slechts wanneer zij er na een sektarische aanvangsfase 
in slagen òm méér ´kerk´ te worden, is ´t mogelijk 
òm vèrder te blijven 
groeien? 
De meeste mensen 
vinden de ´zware eisen´ van sekten immers
te hóóg! Omgekeerd beschikken de grote kerken over 
veel meer mìddelen (waaronder contacten met de maatschappelijke elites}, 
´n díeper marktpenetratie & ietwat vlotter toegankelijkheid? 
Mits goed ingezet kunnen groter kerken dáárméé 
hùn positie behouden & zelfs dóór-
groeien! 
In ´n 
vrije economische markt, 
die de rationele keuzetheoretici zo lief is, 
zijn er toch ook bloeiende multinationals & i/d politieke markt 
maken de grote, oude partijen toch vaak nog altijd weer steeds de dienst uit... 
Waarom zou ´n grote kerk dan per definitie ònmógelijk moeten zijn? 
De rationele keuzebenadering biedt enkel ´n theorie van verval 
v/d grote kerken & ziet systematisch potentiële sterkten 
over het hoofd! 
Al deze 
bedenkingen komen nu in feite neer 
op één fundamentele zwakheid v/d ´rational choice´-
benadering van religie zoals al uitgewerkt via Stark & de zijnen, 
tenminste tot nú tóe: de onderwaardering v/d tijd, 
van de context & overtuigingen.....
´t Accent 
ligt éénzijdig 
op de rationele keuzes
 van individuen & organisaties. 
Er ìs echter geen ´punt nul´, maar ´n niet òp te hèffen circulariteit 
tùssen kéuze, context & overtuiging. RS & de zijnen stelden ´t vóór alsof er 
door dé héle geschíedenis héén maar slechts 
één optimale, rationele keuze zou zijn, 
nl. die voor strikte 
religie! 
Waarom 
wéigert ´t overgrote deel v/d bevolking 
zo òm lìd te wòrden vàn ´n sèkte? En waaròm zijn sekten 
in voormoderne tijden uitzonderlijker dan nu? Dit laatste kan alleen verklaard worden 
door ´n verandering v/d context! De moderniteit geeft strikte groeperingen 
inderdaad veel meer mogelijkheden 
òm zich te ontplooien... 
Zoveel diverse ´heidenen´,
 hindoes, boeddhisten, joden, christenen, 
moslims, chinezen & ´ontelbare´ andere ´oerbewegingen´, 
ontelbare goden, godinnen, geesten, tempels, Mééster(e)s{sen}?
Goeroes, bodhisatva´s, rabbi´s, priesters, voorzangers, predikers,
 titels, dogma´s, hemel &
 hel in je vèl
.....
We kunnen dus beter 
vertrekken vanuit de veranderende historische context
 die tot steeds weer nieuwe religieuze wijzigingen 
& innovaties aanzet! 
De context 
v/d moderniteit
 is niet neutraal, maar constitutief, 
al hééft de rationele keuzebenadering haar verdiensten: 
de ´reli-eco´-benadering màg dan in taltijke opzichten onbevredigend lijken te blijven, 
zij is uiterst nuttig òm de gebruikelijke & àl té vanzelfsprekende dènkschema´s 
die wij - zeker hier @EU - hanteren,
 in vraag te stellen? 
Zij fungeert 
dus ´n beetje als 
een storm die het stof van vele jaren 
wegblaast en de hemel uitwat ruimer, 
veelzijdiger & humanistischer 
uit- en òpklaart.  
Tikkeltje 
taaier, verschillender, 
tevredener, wisselvalliger, gevoeliger, 
verbindender, universeler 
& ´cooler´
.....

     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende