40336fl234 Aan ´t eind v/d veertiger jaren v/d 19e
        
{QQleQ} 
EEUW WORDEN 
ONTMOETINGEN VAN REFORMISTISCHE 
RABBIJNEN GEORGANISEERD, MAAR BIJ GEBREK AAN 
OVEREENSTEMMING SCHEIDT DE DIRECTEUR V/H SEMINARIE 
VAN BRESLAU, ZACHARIAS FRANKEL, ZICH IN 1854 ÀF EN STICHT HIJ 
´T ZOGENOEMDE ´CONSERVATIEVE JODENDOM´, ook bekend onder de naam masorti 
of traditioneel jodendom, bedoeld als middenweg tussen de starheid van de orthodoxen en 
´t liberalisme v/d hervormers? 
De hervormingsbeweging, 
die de eerste vrouwelijke rabbijn heeft geïnstalleerd 
(de Duitse Regina Jonas), is vervolgens teruggekomen op enkele van haar 
meest radicale standpunten, waarbij ze de riten verbonden aan de feestdagen, ´n sjabbat 
èn ´n kasjroet in versoepelde vorm herstelden, net als ´t 
gebruik van ´t Hebreeuws
 i/d liturgie! 
Net als 
de andere scholen 
is ook deze beweging sterk gekant tegen 
gemengde huwelijken, maar zij heeft daarentegen wel
de bekéringen tòt ´t jodendom vergemakkelijkt, ´n religie die door de móeder 
wordt óvergedragen (wie uit ´n joodse moeder 
geboren wordt, ìs jóód)! 
Door volledige 
gelijkheid tussen de seksen te bepleiten heeft
 ´t reformjodendom eindelijk íets ondernómen wat ten 
aanzien van orthodoxe kringen wèl op ´n revolutie 
is gaan kunnen lijken: 
voor de guet, de religieuze echtscheiding, 
vereist het de handtekening van beide echtgenoten, 
terwijl de traditie alleen de verstóting van de vróuw 
kende door ´n geschreven 
& ondertekende àkte 
van haar 
màn.

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende