40229fl124LevenslangeRiten&Deugd:Toen, Nu & Straks
        
QQleQ
CONFUCIUS, KONG FUZI
beoefende ´t gebed niet & vroeg niets aan de goden,
omdat hij wist dat hij niets van hen
 kon verwachten. 
Tòch hèchtte hij angstvallig
 aan het vervullen van de riten,
 ´n term die voor hem zowel de plichtplegingen jegens superieuren omvatte 
als de offers aan godheden, in het bijzonder aan voorouders, meer als teken van respect 
dan uit vroomheid? Al stond hij erop deze door de Ouden verordende drankoffers zèlf uit te voeren, 
zoals zijn volgelingen melden! We hoeven daar niet aan toe te voegen 
dat hij zich nooit heeft gewaagd aan theologische speculaties 
over het nùt van die offers voor
 de begunstigden! 
Aan een volgeling 
die hem vragen stelde over de diepere betekenis v/h Offer, 
gaf de meester dit nuchtere antwoord, terwijl hij de palm van zijn hand toonde: ¨IK WEET HET NIET!
WIE HET ZOU WETEN, ZOU NIET MEER MOEITE HEBBEN OM HET KEIZERRIJK TE REGEREN
DAN OM HÍERNAAR TE KIJKEN?¨ {Gesprekken, III, 11}. Niettemin maakt het confucianisme 
de indruk van een religie in een strak keurslijf en lijkt het leven van de gelovigen 
volledig door rituelen beheerst?!
´t Ritueel begint ´s ochtends,
 met de eerste handeling van de dag, 
namelijk neerknielen voor de tabletten v/d voorouders die boven het altaar prijken 
in het hoofdvertrek v/h Huis: de gelovige zet bloemen of thee voor hen neer, niet zozeer 
om de zielen te voeden die vlg. de Chinese traditie in de tabletten huizen, als wel 
om eer te betonen aan de kracht die de generaties 
onderling verbindt!? 
Bovendien is de wijze waarop
 men zich tot z´n ouders of superieuren richt, 
waarop men eet of zelfs waarop men zich kleedt,
 aan strikte regels onderworpen. 
Het begin van de vijf seizoenen
 {lente, zomer, ´t eind v/d zomer, herfst en winter}, de viering van een gebeurtenis, 
zoals het tekenen van ´n contract of ´t behalen van ´n diploma, 
vereisen ceremonies met onveranderlijke riten. 
Ook speelt de verering v/d goden v/d hemel of de aarde, 
de godheden v/h Huis of van ´n beroepsgroep zich af vlg. oeroude tradities. 
Om te zorgen dat de riten na-geleefd worden, houden mandarijnen 
de mis in confuciaanse tempels die met de tablet v/d Meester 
& de grote geleerden versierd zijn! 
´t Confucianistisch ritualisme,
 dat ons in sommige opzichten nogal overdreven 
mag lijken, steunt op ´n systeem van correspondenties 
dat i/d derde eeuw bce/voj. opgesteld is, dus ná Kong Fuzi, 
maar is door z´n verknochtheid aan 
de oeroude regels geïnspireerd. 
Het geeft ons
een zeker 
houvast.

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende