40206 5 fl 97 Het Spiltijdkeerpunt van de Mensheid
        
QQleQ
 
De Duitse 
psychiater Karl Jaspers
 {1883-1969} was erg gefascineerd 
door de relatie die de mens onderhoudt 
met de transcendentie en begon al vanaf de jaren dertig 
om de geschiedenis van religies en beschavingen 
te verkennen. 
Hij constateert tussen beide ´n sterke onderlinge afhankelijkheid en ontdekt dat hun ontwikkelingen parallel lopen! 
In 1950 toont hij aan, 
in ´n boek met de ambitieuze titel Vom Ursprung und Ziel der Geschichte {´Over de oorsprong en het doel van de geschiedenis´}, dat enkele welbepaal-de historische periodes politieke, technische, filosofische zowel als religieuze veranderingen van een bijzondere omvang 
voortbrengen? 
KJ constateert
 dat die radicale veranderingen zich op verschillende plaatsen in de wereld bijna gelijk-tijdig voordoen! De oorzaken ervan verklaart hij niet: hij beperkt zich tot het herkennen van de  cesuren. Híj wijst vier keerpunten aan, maar er is ´r slechts één die hèm werkelijk interesseert: hèt kéérpunt van de universalistische religies & v/d filosofie, wat volgens hem kenmerkend is voor dé spirituele geboorte 
van de mensch? 
Hij omschrijft dit 
als de ´spiltijd´ v/d menselijke geschiedenis, waarbij hij ´t idee v/d SPÌL, dwz. de gedachte dat de geschiedenis ´n dóel heeft, aan de Duitse filosoof Friedrich Hegel ontleent! 
Vanaf dan toont hij z´n enthousiasme
  voor dit ozo´uitzonderlijke, unieke moment dat enkele eeuwen zal duren 
en aan drie bronnen ontspringt:
 China, India & 
het Westen´...
 Wéreldbeschaving met ´n kéérpunt?
 KJ´s SPILTIJD speelt zich af 
over ´n beperkte periode, tussen de 7e & 
de 5e eeuw bce.
 
Dit is nl. ń sleutelmoment
 voor verschillende beschavingen & die gelijktijdigheid 
intrigeert...........
´t Vindt enkele millennia na de neolithische revolutie plaats,
 precies alsof de mens, ná over de wéreld nagedacht te hebben, pas goed over zichzelf begon na te denken
 èn over de zín van ons
 eigen bestaan?!!
 
Er verschijnt ´n grote reeks van religies, 
die weliswaar erfgenaam zijn v/d religies uit de Oudheid, 
maar die het idee van individuele verlòssing in zich opnemen: 
dìt zijn de ´verlossingsreligies´die wij tegenwoordig kwalificeren
 als ´historische religies´?

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende