40202sh28AlsZwerverFlierefluiterSwiebertjeKabouter
        
QQleQ
 
KOM JE 
DUS DE MEEST 
VERSCHILLENDE MENSEN TEGEN OP 
& ONDER WEG NAAR HET EINDE? 
Je hebt 
jouw eigen rug- & slaapzakje, 
maar verder blijft ´t 
verrassend...!!
Hellemans voorgaande bedenkingen 
komen in feite allemaal neer op één fundamentele zwakheid v/d 
´rational choice´-benadering van religie zoals uitgewerkt door Stark en de zijnen, 
ten minste tot nu toe: ´n onderwaardering v/d tijd, v/d context
 & v/d overtuigingen?!
 ´t Accent ligt eenzijdig 
o/d rationele keuzen van individuen & organisaties!? 
Er is echter geen ´punt nul´, maar een niet òp te heffen circulariteit tussen
keuze, context & overtuiging. 
Stark c.s. stellen ´t voor
 alsof er door de hele geschiedenis heen 
maar één optimale, rationele keuze zou zijn, 
namelijk die voor strikte religie! Waarom weigert ´t overgrote deel v/d bevolking dan
 om lid te worden van een sekte? 
En waarom 
zijn sekten in vóórmoderne tijden uitzonderlijker
 dan nu? 
Dit laatste
 kàn alleen maar verklaard worden 
door ´n verandering 
van context! 
De moderniteit 
geeft aan strikte groeperingen
 inderdaad veel meer mogelijkheden
 òm zich te ontplooien. 
SH vertrekt níet 
vanuit ´t ´rational choice´-paradigma, 
maar vanuit de veranderende historische context die tot steeds nieuwe 
religieuze wijzingen & innovanties 
áánzet. 
De context 
v/d moderniteit is niet neutraal, maar constitutief? 
En tòch heeft de rationele keuzebenadering 
haar verdiensten! 
De ´religious economy´-benadering 
mag dan wel in talrijke opzichten onbevredigend blijven, 
zij ìs echter uiterst nuttig om gebruikelijke & àl té vanzelfsprekende denkschema´s 
die wij - zeker hier in Europa - hanteren, 
in vraag stellen. 
Fungeert dus ´n beetje als ´n soort van storm die ´t stof van vele jaren wegblaast en de hemel uitklaart. 
Positief gesproken zijn er 2 aandachtspunten v/h ´rational choice´-paradigma die niet meer vergeten mogen & kunnen worden? 
Ten eerste: individuen & groepen handelen niet irrationeel, zijn geen louter verlengstuk v/d context, ´t zijn geen sociale robotten of voortrazende kuddedieren. 
Ze hebben, integendeel, hun eigen belangen & maneuvreerruimte: 
zij interpreteren steeds op intelligente wijze 
de context èn spélen er vaak
 uiterst creatief 
op ìn.
 
Vanaf stok, 
steen & been tot & 
met raketten, ruimtereizen, 
ontdekkingen & creaties blíjven we zo 
actief onderweg
....



  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende