40197fl89HeenEnWeerNaar´t VerreOosten CoronaRambam
        
QQleQ:HONGKONGGRIEP
 
ELKE STAD STOND ONDER VOOGDIJ 
VAN EEN KONING OF EEN HEER DIE AFSTAMDE VAN DÉ VÓÓRVADER 
DIE HAAR GESTICHT HEEFT EN OPGEBOUWD, WAARBIJ HIJ ERVOOR ZORGDE 
DAT DE GEOGRAFISCHE LIGGING GOED IN BALANS WAS, TUSSEN SCHADUW EN ZON, RIVIEREN EN BERGEN, VÈR VAN DE NEDERZETTINGEN 
VAN DE BÓEREN! 
Maar laten we
 bij de goden beginnen 
& wel bij de belangrijkste: TAI HAO, 
die de Vorst uit de Hemel genoemd wordt, 
dé Verhéven Hémel of kortweg dé Hémel, dé regelaar v/d seizoenen en van de natuurlijke orde, hèlderzíende màcht & voltrèkker v/h rècht, aan wie men offert 
om ´n goed jaar te vragen, 
dat wil zeggen een
 góede óógst? 
In de steden 
is één ènkele persoon 
in staat voor hem de eredienst te verrichten in naam van alle anderen, 
met inbegrip v/d plattelandbewoners: dé vòrst, want hij is de T´ien tseu, de Zoon v/d Hemel,
 ´n titel die later alleen voor de keizer 
gereserveerd zal worden. 
Tegelijkertijd
 neemt de stedelijke religie 
culten voor andere goden in zich op, zoals voor de goden van het land 
en van de oogst, maar ook de geesten en de krachten van de rivieren, bergen of wind, 
dezelfde geesten als de boeren vereren, maar die ook de edelen blijven aanbidden 
met rituelen die verwant zijn aan de rituelen 
voor de goden.
 ´t Derde element v/h stedelijke Chinese godendom 
wordt gevormd door de voorouders v/h geslacht, aan wie onder bepaalde voorwaarden 
een cultus wordt gebracht die vergelijkbaar is met de cultus
 v/d goden & de natuurkrachten.
 De belangrijkste voorwaarde is de wìl v/d vòrst, 
die bepaalt hóe vèr ´t geslacht v/d voorouders teruggaat, afhankelijk v/d verhevenheid v/d familie; 
hij staat toe dat tempels & altaren worden gebouwd, òf juist vernietigd 
om zó de zíel van ´n voorvader te vernietigen, tegelijk 
met ´t tablet dat aan hem gewijd is. 
Elke adellijke familie 
heeft zijn voorouders benoemd & geïdentificeerd, 
die niet alleen de familie beschermen, maar ook de personen die onder de familie vallen 
& zelf niet zo´n voorrecht genieten: landarbeiders, 
bedienden & mensen 
om hen heen. 
De tweede voorwaarde 
is uiteraard dat de ziel voortleeft; 
de ziel is niet eeuwig, maar beperkt i/d tijd, 
afhankelijk v/d status v/d persoon bij zijn leven 
(de meest verheven zielen bezitten ´n rijkere substantie, die dus langer ´voortduurt´
 & v/d offers die de nakomelingen hem brengen 
om hem te voeden? 
Jaja, de Rambamkroon via Hongkong........

  
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende