40030fl244DeFilosofieVanYesj Dé Christos Bevrijder
        
QQLEQ
IN DE FILOSOFIE VAN CHRISTUS 
HEEFT FRÉDÉRIC LENOIR AL ENKELE HOOFDLIJNEN LATEN ZIEN 
WAARIN DOOR DE GESCHIEDENIS HEEN VAAK EEN HIAAT 
heeft bestaan tussen de leer van Yesj en alle latere dogma´s 
van de christelijke kerken?! 
Hij heeft zo 
de nadruk gelegd 
op het uitgesproken vernieuwende en universele karakter v/d boodschap 
van deze man, die ongetwijfeld toch simpelweg doodgewoon 
zijn religie, het jodendom, 
vernieuwen wilde!? 
YÈSJ heeft vaak
 in de eerste persoon gesproken
 {híj zegt ´ÌK´ waar andere profeten
 úit naam van G d spreken}: hij doet zich voor als ´dé wèg náár dé verlòssing 
die íederéén moet kunnen némen´: ¨KÒM, VÒLG MÍJ!¨ zo zegt hij tegen
 de jonge, rijke man die aan hem vraagt hóe híj
 ´t ¨ééuwig léven¨ verkrijgen kan
 in Mat. 19:16-22?! 
Maar tegelijkertijd verklaart hij 
dat híj ook dé boodschapper is van G d, méér nog dé Zoon van G d, die híj ÀBBA 
noemt, papa, en naar wie hij voortdurend 
blijft verwijzen?!!
Nèt als de Boeddha en zo ook
 Zoroaster verníeuwt híj dé léér van zijn voorgangers en beklemtoont hij ´t eerste voorschrift
 v/d wet, dat al even lastig als eenvoudig is, en dat neerkomt op de liefde voor G d & voor de naaste: voor àlle zo genoemde ´naasten´, zèlfs de armen, de uitgestotenen &
de uitgeslotenen, de vijanden?! 
Híj verkondigt ´n Nieuwe Wereld, 
´t Koninkrijk der Hemelen van G d [nu al hier] op aarde, waarover hij geen verdere 
bijzonderheden geeft, behalve dan dat de wáárden dáárìn òmgekeerd zùllen wòrden
 {de arme zal rijk worden & de machtige ´n slaaf}, maar ´t náderen vàn dit koninkrijk 
verkláárt wááròm hij herhaaldelijk tot bekéring òproept!?
  
YÈSJ hááĺt zó váák àlle móréle régels óverhóóp die in de klassieke wereld nog wel van kracht leken te zijn.......
Hij is subversief wanneer híj stelt dàt íeder mènsch in principe zo´n kìnd van G d ìs èn óók rècht hééft op evenveel respect - in ´t boeddhisme wordt deze gelijkheid op andere, maar éven revolutionaire wijze ver-klaard?! 
Óók is hij subversief wanneer hij de vrijheid van het individu tot dé kèrn van zíjn léér mááḱt: hij verwerpt de gedachte van elk sociaal, familiaal, etnisch of religieus determinisme èn zèlfs de gedàchte dat het lot de mens zou beletten òm de wèg ìn te slaan
 van de verlossing die híj 
òns vóórstelt.................

 
    
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende