4 99 54 Dit wezenlijk onderscheid tussen onkenbaar
GODDELIJK
QQLEQ 🐓 PRINCIPE
(GODHEID) EN GEMANIFESTEERD
GODDELIJK PRINCIPE (GOD) VORMT
dé kèrn van alle belangrijke stromingen
binnen apofatische
theologie?
De Godheid
van Meester Eckhart
is niets anders dan HET Éne van PLO-TINUS,
de HOEWA van de islamitische soefi’s, de EIN SOF
van de Joodse KABBALISTEN hét SUNYATA (de absolute leegte
van het boeddhisme ☸️ 🕉️ of het ònpersoonlijke
van INDIA 🇮🇳?
Het
transculturele karakter
van de apofatische benadering vormt
wat FL betreft één van de vóórwaarden voor
een positieve, dieper gaande verkenning van het
religieuze pluralisme en zèlfs één van de voornaamste
voorwaarden voor een waarachtige,
vruchtbare dialoog tùssen
de godsdiensten!
‘t Genoemde onderscheid
maakt het in feite mogelijk om verbanden te leggen tùssen
de verschillende definities van ‘t Absolute ën
de ogenschijnlijke tegenstellingen te
overbruggen?!
Dankzij
dít ònderscheid
kunnen we begrijpen dat het goddelijke immers
zowel persoonlijk als onpersoonlijk, transcendent als immanent,
geopenbaard àls onbenoembaar
is!?
‘t Kan worden
beschouwd als ‘n wézen,
in de hoedanigheid waarin het zich in de wereld 🗺️
kenbaar heeft gemaakt (God), maar de diepste aard ervan
òntstíjgt het wézen
(Godheid).
De oosterse
spirituele stromingen,
de Griekse filosofieën (met name ‘t neoplatonisme)
en ook Spinoza spreken vooral over de ‘Godheid’ èn lèggen het accènt
op een immanent onpersoonlijk
goddelijk principe
…
De drie
monotheïstische godsdiensten
hebben het in de eerste plaats over ‘God’,
waarmee zij dus het accent op een transcendent
persoonlijk wezen
leggen
…



Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende