39932´71 NaDeEeuwen Van Verspreidingv/dVerlichting
        
Qqq
ZIJN WE PLOTSELING ONTWAAKT
IN EEN SFEER VAN CULTURELE EN GEESTELIJKE ONTREDDERING,
OPGESCHRIKT DOOR EEN WERELD DIE - ZO SCHIJNT HET - BEZIG IS OM ZIJN 
RELIGIEUZE ERFENIS TE VERLIEZEN?! 
Onze vrees is meer dan terecht. 
De mythen die we kwijtraakten zijn niet zozeer vervangen 
door een verlichte rationaliteit als wel door de verschrikkelijke eeuwenoude 
karikaturen ervan?
 Met enig gevoel van opluchting
 ontwaren we de symptomen van een religieuze renaissance, 
en de ´terugkeer van het heilige´ is zowaar in de mode geraakt! Toch hebben wij - 
en met ´wij´ bedoel ik de filosofen, sociologen, psychologen, antropologen, historici - 
niet de middelen om aan dit proces bij te dragen; we kunnen het - verwachtingsvol of met ontzetting - beschrijven, maar we zijn geen priesters, en alleen door priesterschap, door profetie, door daden van lévend gelóóf kan de menselijke participatie 
in het heilige zich staande houden 
en verdiepen? 
De intellectuelen zijn onmachtig 
en hoe dan ook niet in staat om aan de mythen nieuw léven ìn te blazen, 
namelijk door duidelijker te maken dat ze om deze of gene culturele, 
morele of psychologische reden
noodzakelijk zijn.
 En de poging om
 de rationalistische ideologie naar de mond te praten
dóór ´t christendom te ´ontmythologiseren´ is van alle mogelijke benaderingswijzen nog
wel de minst betrouwbare?
 De mythe van Yesjoea 
moet duidelijk v/d christologische
speculatie onderscheiden worden! Het valt nooit aan te tonen dat de theologen die
de mythen uitleggen door ze in theologische abstracties te vertalen werkelijk ook
hetzelfde zeggen als wat de mythen 
ons willen aanreiken? 
In ieder geval 
heeft ook de ´moderne mens 
behoefte aan herkenning´, bespiegeling,
 fantasie en ´n daadwerkelijke deelname 
aan ontwikkeling, ontdekking,
 creativiteit &
 liefde.
     Asih, man, 80 jaar
    
    Asih, man, 80 jaar
 
 
 
        Log in om een reactie te plaatsen.
 
        vorige
    volgende